Foto: J187B via WikiMedia Commons (CCY 4.0)
De Rijksuniversiteit Groningen en de universiteit van Wageningen onderzoeken hoe transparante productinformatie gezonde en duurzame keuzes in de supermarkt kan stimuleren. Daarvoor werken ze samen met supermarkten zoals Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Superunie.
Het onderzoek ‘Transparant gezond & duurzaam’ richt zich op interventies om productinformatie te verduidelijken en consumenten te ondersteunen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes.
Hoogleraar Koert van Ittersum: “We onderzoeken bijvoorbeeld de effectiviteit van voedselkeuze-logo’s en schapindelingen die gebaseerd zijn op de voedingswaarde van producten. Maar je kunt ook denken aan toekomstige interventies als het informeren van consumenten over duurzamere alternatieven met behulp van slimme winkelwagens.
In de wijk De Hunze zijn twee bijzondere buurtbanken onthuld. De bankjes zijn deels gemaakt…
Internationaal Indoor Concours Hippique krijgt voor de aanstaande editie, die opnieuw in Martiniplaza wordt gehouden,…
De fracties van D66, Student & Stad en Partij voor het Noorden roepen het college…
Dat een meerderheid van de Tweede Kamer dinsdag ingestemd heeft om geen kernafval op te…
Dankzij oplettende beveiligers kon dinsdag aan het einde van de middag een winkeldief in de…
Het Groninger Museum heeft deze dinsdag de 50.000ste bezoeker van de tentoonstelling Hoe Van Gogh…
Bekijk reacties
Wat een hypocrisie als je bedenkt dat voedsel, ook zogenaamd 'gezonde', verpakt wordt in kunststof die stoffen bevatten die schadelijk zijn en bijv. sterk hormoonverstorende stoffen bevatten die door het voedsel worden geabsorbeerd. De industrie en supermarkten zouden kunnen proberen verpakkingen op de markt te brengen die vrij zijn van schadelijke stoffen. Het is compleet zinloos voedsel- en gezondheidsonderzoeken te doen en het feit van schadelijk stoffen in verpakkingen daar buiten te houden.