De Rijksuniversiteit Groningen en de universiteit van Wageningen onderzoeken hoe transparante productinformatie gezonde en duurzame keuzes in de supermarkt kan stimuleren. Daarvoor werken ze samen met supermarkten zoals Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Superunie.
Het onderzoek ‘Transparant gezond & duurzaam’ richt zich op interventies om productinformatie te verduidelijken en consumenten te ondersteunen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes.
Hoogleraar Koert van Ittersum: “We onderzoeken bijvoorbeeld de effectiviteit van voedselkeuze-logo’s en schapindelingen die gebaseerd zijn op de voedingswaarde van producten. Maar je kunt ook denken aan toekomstige interventies als het informeren van consumenten over duurzamere alternatieven met behulp van slimme winkelwagens.
Het aantal WW-uitkeringen in Groningen is in november gedaald, na een aantal maanden met een…
Groningen krijgt er deze vrijdag een nieuwe weg bij: de Máximaweg. Die ligt parallel aan…
Een groep medewerkers van het Beatrix Kinderziekenhuis in de stad heeft woensdag al fietsend een…
Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…
De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
Bekijk reacties
Wat een hypocrisie als je bedenkt dat voedsel, ook zogenaamd 'gezonde', verpakt wordt in kunststof die stoffen bevatten die schadelijk zijn en bijv. sterk hormoonverstorende stoffen bevatten die door het voedsel worden geabsorbeerd. De industrie en supermarkten zouden kunnen proberen verpakkingen op de markt te brengen die vrij zijn van schadelijke stoffen. Het is compleet zinloos voedsel- en gezondheidsonderzoeken te doen en het feit van schadelijk stoffen in verpakkingen daar buiten te houden.