D66 heeft grote vraagtekens bij het parkeerverbod voor fietsen de oostelijke binnenstad. Dat is strijdig met de fietsstrategie die in september werd aangenomen.
Raadslid Tom Rustebiel zegt: “De vorige maand koos de raad voor fietsparkeren op maat en nu komt het college daar al op terug met een totaalverbod voor de oostelijke binnenstad. Dat vinden we erg vreemd.”
In september koos de gemeenteraad voor een beleid met verschil tussen kort, middellang en lang parkeren. Kort parkeren mag op straat, middellang in speciale vakken en lang parkeren moet in garages.
Volgens Rustebiel is dat prima. De D66 fractie stelt daarom voor om het fietsparkeerverbod eerst te beperken tot de Nieuwe Markt en het langparkeren in het gebied te verwijzen naar de Forum-garage.
FC Groningen-speler Thom van Bergen heeft zijn eerste doelpunt voor Jong Oranje gemaakt. In een…
Dinsdag zijn er eerst perioden met (lichte) regen en mogelijk ook wat smeltende sneeuw. De…
De opritten naar de westelijke of zuidelijke ringweg vanaf het Stadspark zullen donderdag 21 november…
De noordelijke ringweg is dinsdag en woensdag in de avond en nacht afgesloten tussen de…
Sinterklaas en zijn pieten zijn zaterdagmiddag aan wal gestapt in Groningen. (meer…)
Twee Groningse producties zijn afgelopen weekend in de prijzen gevallen tijdens het Noordelijk Film Festival…
Bekijk reacties
De Oostelijke binnenstad is nogal een breed begrip. Er was sprake van dit:
Eén van de meest ingrijpende maatregelen is het instellen van een fietsparkeerverbod in de directe omgeving van de Nieuwe Markt, Poelestraat en Peperstraat.
Is dit veranderd of gaat dit om hetzelfde? Gaan de fietsparkeerplekken in de st Jansstraat verdwijnen? Lijkt me niet zo leuk voor de winkeliers daar.
Komt die Rustebiel ooit wel eens in die straten?
Denkt hij werkelijk dat het om kortparkerende fietsen gaat die op straat staan? Denkt hij echt dat dit op de een of andere manier is te handhaven. Radicaal de fietsen van straat is het gebied rondom de Poelestraat een veel betere oplossing. Ook dan zal er flink gehandhaafd moeten worden anders hoef je er niet aan te beginnen.
's Avonds is het er onveilig door de enorme hoeveelheid fietsen. Hulpverleners en politie worden er door gehinderd.
Straks is er genoeg ruimte in de nieuwe fietsparkeerkelder, dat is een veel betere plaats om een fiets te stallen.
Zouden bewoners dan ook een vergunning kunnen aanvragen? En ik als ZZPZA ( zzp'er zonder auto ) een ontheffing voor mijn klanten in de binnenstad?
Een totaalverbod is trouwens een raar idee: als ik een winkel in de binnenstad bezoek kies ik juist voor de fiets omdat ik dan snel klaar ben. Dat vervalt als je eerst in een parkeerkelder moet zijn en dan alsnog een eind lopen. Waarmee de binnenstad alleen maar minder aantrekkelijk wordt voor Groningers.
De Forum fietsenkelder mag waarschijnlijk NIET open.
1. De fietsenkelder is NIET aangepast op bevingbestendigheid.
2. Het brandcompartiment is te groot, wat inhoudt dat er onvoldoende vluchtuitgangen zijn.
Dat heeft de Brandweer - in een overleg met ingenieursbureau dGmr - al op 25 januari 2012 aangegeven!
Ik heb over de (on)veiligheid vragen over de fietsenkelder gesteld, maar B&W weigert glashard antwoord.
Ik heb ook om de gebruiksmelding van het Forum gebouw gevraagd, maar B&W weigert glashard antwoord.
Volgens het bestemmingsplan zijn er slechts 2 opstelplaatsen voor de Brandweer: Nieuwe Markt en Schoolstraat.
Ook staat in het bestemmingsplan door het Forum meer branden komen, vanwege de veelheid van publiek!
Daarom hen ik bij de Groninger Brandweer om het aanvalsplan gevraagd.
Dat wordt door de Groninger Brandweer geweigerd.
Omdat er privé gegevens in zouden zitten.
Maar ik vraag om het aanvalsplan, niet om privé gegevens.
Een middenstedelijk Brandweercorps vindt het vreemd dat de Groninger Brandweer het aanvalsplan niet - geannonimiseerd - geeft.
Info van de gemeente Monfort:
https://www.montfoort.nl/mozard/!suite86.scherm0325?mVrg=1245
Mevrouw Kiki
Mevrouw Kiki
Ja Henk daar heb je al een punt, waar mag de winkelende burger zijn fiets stallen, met name ouderen die niet zo mobiel meer zijn. En is het hele binnenstad fiets-probleem niet gewoon terug te herleiden naar het beleid van de RUG. De bibliotheek van de RUG in de binnenstad wordt met name door niet universitaire studenten van andere scholen gebruikt als studieplek. Reden hiervoor is de aantrekkingskracht van de binnenstad. Alleen met tentamens sluit de UB de toegang af voor deze categorie scholieren. Zelfs de gewone bibliotheek in de Boteringestraat is al enkele jaren voor gewone burgers nauwelijks nog te bezoeken, omdat alle beschikbare zitplaatsen door studenten en scholieren worden bezet.
Alles heeft te maken met de ongebreidelde expansiedrift van de RUG en andere academische opleidingsinstituten, die zoveel leerlingen en studenten aannemen, dat alles logistiek gezien is dichtgeslibd.