Chauffeurs van de pendelbus in de binnenstad spreken zich uit tegen het opschorten van de proef, per 1 oktober. Het busje reed sinds 2017 door het centrum. De chauffeurs presenteren woensdag een nieuw plan.
De gemeente laat in een verklaring weten: ‘In de praktijk bleek dat er weinig gebruik wordt gemaakt van het busje. Gemiddeld had de pendelbus zo’n 200 passagiers per week. Opvallend was dat de meeste in- en uitstappers dat deden op plaatsen waar ook het reguliere busvervoer nog rijdt. De pendelbushalte bij de Akerk werd bijvoorbeeld nauwelijks gebruikt’.
De chauffeurs van de pendelbussen zijn het niet eens met het besluit. Uit een enquête die zij onder passagiers hebben afgenomen, blijkt dat 69% van de reizigers slecht ter been is. Vooral deze groep maakte graag gebruik van de bus. ‘De buslijnen in de binnenstad zijn vaak overvol en lastig te betreden met een rolstoel of rollator. Vaak begint de bus al te rijden voordat de passagiers zitten. Oudere mensen met een beperking zijn dan bang om te vallen.’ In een reactie op de gemeente laten de chauffeurs weten dat de halte bij de Akerk nauwelijks gebruikt werd omdat deze niet toegankelijk is voor mensen met een beperking. ‘De stoep is te laag en dat maakt in- en uitstappen onmogelijk.’
Woensdagavond vergaderen gemeenteraadsleden en belanghebbenden over het besluit. De verwachting is dat de pilot eind volgend jaar wordt hervat met een nieuwe route, een nieuwe dienstregeling en mogelijk een nieuwe vorm van vervoer, aldus de gemeente.
Op eerste kerstdag organiseren Italiaans Eetcafé Olivier en Café Merleyn in samenwerking met een groep…
Groningen gaat een grijze kerst tegemoet. Na een kille kerstavond zijn de temperaturen op eerste…
In kapsalon Black Hair Creation aan de Johan de Wittstraat zijn de afgelopen tijd behoorlijk wat…
De fractie van de SP heeft de afgelopen dagen taarten rondgebracht bij Groningse apotheken. Dat…
Maandagmiddag heeft een ongeval plaatsgevonden op de afrit van de N7 in de richting van…
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
Bekijk reacties
10400 personen per jaar gedeeld door de kosten van 250.000 euro per jaar, minus inkomsten van kaartje hebben we daadwerkelijk ritprijs te pakken van een dikke 23 EURO PER PERSOON PER RITJE!!! koekoek.
Mensen per persoon via een reguliere elektrische taxi vervoeren is minimaal nog de helft goedkoper.
Puur één van de bezuinigingsmaatregelen welke de gemeente doorvoert vanwege het miljoenentekort bij de gemeente! Walgelijk, terwijl er ca. 28 mensen per dag (veelal slecht ter been wat de chauffeurs aangeven), en dan ontneemt de gemeente op dit vlak weer de mobiliteit van 'een groep kwetsbare mensen' zoals de gemeente altijd eerst bezuinigd op de zwakke kant van de samenleving ofwel de zwakkeren, gehandicapten, mensen die slecht ter been zijn...! Walgelijk bestuur wat het stadhuis van Groningen bevolkt! Schaam je gemeente Groningen! Schaam je diep!
Ik ben boos vanwege dit wanbeleid en inperking van de mobiliteit van de minder valide mens in deze stad!!
Danny Grunn
Even googlen.
Ik denk dat iedereen eens lekker met een rollator de gewone bus in moet en dan de binnenstad in.
A. Forum Groningen
Krijgt jaarlijks €8.000.000,=
Dat is jaarlijks € 40,= per 200.000 Stadjers
B. Noorderzonfestival:
Krijgt €1.000.000,= voor 11 dagen festival en 150.000 bezoekers.
Gemeente Groningen €490.000,=
Provincie Groningen € 200.000,=
podium van de Kunsten €300.000,=
Dat is €90909,09 per festival dag
Dat is: € 5 betaalt door 200.000 Stadjers
Dat is: € 6,66 per 150.000 bezoekers
===
https://groningen.nieuws.nl/gemeente/650491/groter-bereik-binnenstad-wijzigingen-pendelbus/
1. De proef met het pendelbusje zou twee jaar duren: vanaf mei 2018.
Dat is dus verkort.
De inzittenden betalen een euro.
2. Met 10.400 inzittenden > €10.400,-
===
https://www.oogtv.nl/2019/10/gemeente-schort-proef-met-pendelbus-voorlopig-op/
3. Voornamelijk mensen (69%) die bang zijn te vallen.
a. Logisch dat kwetsbare mensen niet de normale bus nemen.
b. Als deze kwetsbaren vallen, dan zijn die valkosten heel hoog.
c. Kwetsbaren in de gewone n bus is niet handig.
Even rekenen:
200 in de week, dat zijn in totaal:
200 x 52 weken = 10.400 mensen
Daarvan zijn 69% mensen slecht ter been:
104.00 mensen: 100 x 69= 19.66 mens.
Wat zijn kosten van de pendelbus?
Dat geeft OOGTV jammer genoeg niet.
Mevrouw Kiki
Dag KiKI de pendelbus kost 22500 euro per jaar dat is voor een hele week van 88 uur, snel rekenen kost een uur ca 50 euro, het voorstel van de chauffeurs is om de bus alleen in de piekuren in te zetten 5 dagen van 12 tot 1700 uur dan kost de bus 51 000 euro, en zo kunnen de vaak oudere en gehandicapte inwoners toch de binnenstad bezoeken.
De pendelbus oplossing kost 250.000 per jaar zoals ik al gemeld heb. Bron o.a. DVHN,RTV Noord en Wethouder Broeksma.
De busjes die de gemeente gebruiken worden overigens gehuurd.
Ik zeg koop als gemeente een paar elektrische riksja fietsen en laat ze besturen door een paar mensen die in een uitkering situatie zitten, dan snijdt het mes in elk geval van twee kanten in de kosten.
De chauffeurs hoeven het ook niet te bekostigen. Voor mensen die niet met de gewone bus kunnen is er de WMO taxi
https://wij.groningen.nl/ondersteuning/vervoer/reizen-en-vervoer/veelgestelde-vragen-over-de-wmo-taxi
Met het geld wat ze voor die tram uittrokken zouden de bussen 10 tot 15 jaar 'gratis' kunnen rondrijden.