SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk heeft vrijdagochtend een zwartboek overhandigd bij het callcenter van Transcom aan de Kadijk in Groningen. In het zwartboek staan klachten van meerdere oud-medewerkers over de werkomstandigheden binnen het bedrijf. Transcom zelf herkent zich niet in de aantijgingen.
“De plaspauze is tien minuten per dag. Wij die er al wat langer werkten en vaste contracten hadden, kregen hier weinig mee te maken. Maar andere collega’s, vooral de nieuwere mensen, krijgen vaak op hun kop. En die hebben natuurlijk ook te maken met flexcontracten,” zo schrijft één van de oud-medewerkers, die overigens allemaal anoniem willen blijven.
“We hanteren geen maximum voor het wc-bezoek,” zo vertelt Lars van der Las, Global Operations Manager bij Transcom. “Wel zijn de pauzetijden vastgelegd. Maar als een medewerker bijzonder vaak naar het toilet moet, vragen we natuurlijk of alles wel in orde is. Deze medewerker is wellicht iemand die kort bij ons heeft gewerkt en zich heeft verbaasd over hoe een callcenter functioneert – denk aan uitloggen als je naar de wc gaat. Maar natuurlijk wordt toiletbezoek niet ingehouden op het loon.”
Daarnaast komen veel werknemers in het zwartboek met klachten over de omgang met medewerkers bij ziekte. Meermaals schrijven werknemers dat medewerkers van Transcom slechts twee keer ziek mogen zijn in een jaar, anders zou hun contract niet worden verlengd. Maar ook andere verhalen gaan rond. “In december stortte ik in en kreeg ik een burn-out. Na mijn bezoek aan de bedrijfsarts ging ik met mijn teamleider praten. Hij vertelde mij dat hij vond dat ik “in zes weken tijd genoeg had kunnen bijslapen” dus moest ik maar weer aan het werk, anders zou hij kijken wat hij met mijn contract aan moest. Toen ik hem vroeg wat hij daar precies mee bedoelde, zei hij: ontslag,”
Van Der Las verwerpt deze kritiek: “In elk bedrijf gebeurt wel eens iets wat niet kan. Dit soort gedrag keuren wij echt niet goed. Op het moment dat een teamleider zo’n reactie geeft, dan geeft dat eerder aanleiding voor een gesprek met hem dan met de medewerker. Uiteraard krijgt iemand die buitensporig verzuim laat zien niet zo snel een contract, maar als iemand twee of drie keer ziek is in een jaar, is dat geen reden om daarvan af te zien. Als iemand ziekteverzuim vertoont en het lijkt erop dat dat een motivatieprobleem is, dan gaan we wel kijken of we iemand wel een vast contract aanbieden.”
Ook de lonen zijn volgens de oud-medewerkers niet om over naar huis te schrijven: “Sommigen die er al meer dan 13 jaar werken, krijgen helemaal geen loonsverhoging ondanks dat ze wel een positieve beoordeling hebben. Bereik je de schaallimiet, dan krijg je alleen nog maar bonussen die vermeld worden als inflatiecorrecties.” Een andere medewerker schrijft: “Voor het werk wat er verzet moet worden als gewone agent vind ik het salaris wel erg minimaal. De bonussen waren laag en te veel gekoppeld aan prestatie. Het was eigenlijk net zo alsof de bonus die je kreeg het feitelijke loon moest zijn.”
Daarnaast loont het, volgens de oud-medewerkers, qua pensioenopbouw niet om een contract bij Transcom zelf te hebben. Medewerkers via een uitzendbureau krijgen dit wel. ““In het verleden was het een stuk beter, maar er is echt veel veranderd. Transcom heeft geen cao meer sinds 2012. Qua lonen wordt er dus geen cao meer aangehouden. Pensioen wordt niet opgebouwd en inflatie wordt niet meegenomen.” Een andere medewerker schrijft: “Er zijn mensen die het uitzendcontract verkozen boven het Transcom-contract, omdat het simpelweg aantrekkelijker is.”
“De schaallimiet geldt inmiddels niet meer. Deze is niet meer van toepassing binnen onze contracten. Beloningen verschillen per project”, zo stelt Van Der Las. “Als het gaat om eenvoudig werk, betekent meer betalen dan het minimumloon dat je de opdracht niet krijgt. Wanneer werkzaamheden complexer van aard zijn, wordt dat uiteraard met een opdrachtgever besproken. Met andere woorden, de zwaarte van de functie en het gewenste profiel verschillen sterk per project en per opdrachtgever, dus ook het uurloon verschilt. Transcom houdt uiteraard het wettelijk minimumloon aan.” Over de cao schrijft Van Der Las: “Ik zie niet meteen een goede reden om die oude cao nog aan te houden, dus dat staat op mijn lijstje.”
Daarnaast verklaart Van Der Las: “Als het minimumloon omhoog gaat of de nieuwe cao algemeen verbindend wordt verklaard, dan gaan we daar met alle liefde in mee. Ik vind zelf ook dat de beloning in callcenters in het algemeen omhoog moet, maar dan wel allemaal tegelijk. Dat in verband met concurrentie.
Van Der Las vindt het apart dat een lokale fractie van een politieke partij dit zo specifiek op zijn bedrijf spitst, omdat de problemen qua beloning volgens hem een landelijk probleem zijn. Daarnaast vindt hij het ongepast dat de SP niet eerst met de leiding van het bedrijf in gesprek gegaan is, voordat dit zogenaamde ‘zwartboek’ aan de pers gegeven is: “Ons werknemers-tevredenheidscijfer ligt boven de acht en we willen graag volgende week met de SP om tafel om dit cijfer, samen met hen, ook aan de buitenwereld te laten zien.”
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…
Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…
Bekijk reacties
Lonen liggen inderdaad veel te laag. rond de 10 €. Wie kan daar nou een normaal leven van leiden. Zelfs ongeschoold werk, zonder werkdruk verdient beter. Maar zolang er mensen zijn die dit werk met bijbehorend salaris accepteren is er ook geen reden om het salaris te verhogen. Werk in een callcenter staat er bekend om dat de werkdruk hoog is.
Ikzelf heb diverse jaren in het buitenland gewerkt als call center medewerker. De werkdruk is daar ook hoog, terwijl de lonen daar stukken beter zijn. Je kan daar een behoorlijk luxueus leven van leiden.
Ik vind het verbazend dat er nog steeds zoveel mensen dit werk doen en het geboden salaris accepteren. Als ik een werkgever was waarbij mensen voor weinig salaris dit werk willen doen, dan zou ik ook geen druk voelen om hogere salarissen te gaan geven.
Ik heb het altijd heel vreemd (fout) gevonden dat bij een vast contract geen pensioen opgebouwd kon worden. Dat vind ik schandalig en zou eigenlijk met terugwerkende kracht alsnog geregeld moeten worden met oud-werknemers die er jaren gewerkt hebben.
Transcom zit al behoorlijk lang in Groningen. Ik denk dat ze de goedkoopste zijn, waardoor ze overleven. Ze zijn dus het best in belvloerterreur. Misschien moeten oud medewerkers eens een rechtszaak beginnen vanwege opgelopen emotionele schade.
Tsja, de uitwassen van het kapitalisme: moderne slavernij. Vooral allemaal VVD blijven stemmen.
'Global Operations Manager'.... What's in a title. Mag ik een teiltje?
Hopelijk heeft Jimmy Dijk dit zwartboek - callcenter van Transcom - namens de SP aangeboden.
En niet namens de SP fractievoorzitter (in de Gemeenteraad).
Dat zijn - namelijk - twee verschillende petten.
Dat is handig om te weten!
Mevrouw Kiki
Als medewerker van dit bedrijf wil ik graag wat tegenwicht bieden.
Ik ben dit jaar langdurig ziek geweest en heb dit jaar ook diverse zware dingen in de prive sfeer mee gemaakt. Ik heb zowel van mijn teamleiders als van het management uitsluitend steun ontvangen.
Ik herken mij niet in de in het artikel genoemde wijze waarop mensen behandeld zijn.
nou transcom is n kamp.Lage lonen veel gezeik .Vrij krijgen zit er bijna niet in en mag blij zijn dat je 2week vakantie krijgt.De teamleiders hebben wel 3a4
Ik werk ook al geruime tijd voor Transcom en kan melden dat ik me ook niet herken in dat wat er gezegd wordt. Het is een super gezellig bedrijf en er is ruimte voor plezier en sociale contacten. Mij heeft nog nooit iemand gezegd dat ik niet vaker dan 3 x mag plassen. Ook gewoon even een korte pauze tussendoor is mogelijk. En de laatste tijd zijn er weer veel positieve veranderingen te zien. Dus ja, iets meer loon zou fijn zijn, maar ik werkte hiervoor bij een ander callcentre en dat was pas echt drame. Dus nee, Transcom is een perfecte werkplek. En voor diegene die met niets doen geld willen verdienen, die moeten inderdaad maar bij de grootste werkgever van Nederland gaan werken ?
Ik ben op het moment werkzaam bij Transcom en kan mij niet vinden in deze "Klachten" wat betreft het loon snap ik het wel (wie wil en nou niet meer verdienen)
Naar mijn mening klinken de klachten erger dan dat ze daadwerkelijk zijn.
ik herken me in een aantal van deze klachten, ik ben een x aangesproken omdat ik 12 minuten deed over een toilet bezoek en voor de hoeveelheid op een dag (2 x) voor de rest sinds ik hier werk zijn de bonussen 2x omlaag gegaan en de lonen 0%.... beetje raar aangezien we nog altijd hetzelfde werk doen op dezelfde qualiteit, voor de rest is vakanties nemen een drama, er kan niks geregeld worden. ook met voorkeurs roosters is het lastig om wat te regelen.