Met uiterste precisie wordt er in deze herfstvakantie gewerkt aan het spoor tussen Groningen en Zuidhorn. Op verschillende locaties is spoorbeheerder ProRail bezig om de verdubbeling van de spoorlijn gestalte te geven. “Het is millimeterwerk.”
Nadat vorige week dinsdagavond de laatste stoptrein gepasseerd was werd het baanvak tussen Groningen en Zuidhorn uit dienst genomen. Voor ProRail was dat samen met haar onderaannemers het teken om aan de slag te gaan. Eén van de locaties waar tot komende zondag hard gewerkt wordt is het Wilhelminapark in Zuidhorn. “Hier bouwen we een tweede spoordek”, vertelt een woordvoerder van ProRail. “Om een extra sneltrein te kunnen laten rijden tussen Groningen en Leeuwarden verdubbelen we een over een lengte van acht kilometer het spoor. Dit betekent dat bestaande bruggen dubbel moeten worden uitgevoerd.”
Tekst gaat verder onder de foto
Precisiewerk
Het spoordek is de afgelopen periode naast het spoor opgebouwd. “In deze herfstvakantie leggen we het op zijn plaats. “We vijzelen het spoordek op, plaatsen er blokken onder en laten het dek dan zakken tot op de juiste hoogte. Dat is een klus die constant overleg vergt omdat het op de plaats brengen precisiewerk is. Millimeter voor millimeter moet het dek op zijn plaats worden geschoven.”
Nieuwe spoorbrug over kanaal Zuidwending
Even verderop nabij Hoogkerk wacht misschien nog wel een grotere uitdaging. De brug over het kanaal Zuidwending is hier de afgelopen dagen gesloopt. Daarvoor in de plaatst komt een compleet nieuwe dubbelsporige spoorbrug die de afgelopen maanden is opgebouwd. “We hebben het kanaal gestremd door er damwanden in te plaatsen”, zegt bouwmanager Rick Valk van ProRail. “De komende dagen draaien we de nieuwe landhoofden meters diep de grond in waarna we het spoordek op de juiste plaats kunnen brengen.”
Tekst gaat verder onder de foto
Extra sneltrein vanaf december 2020
Tot op heden verlopen de werkzaamheden volgens planning. De spoorbeheerder was vooraf bang dat wellicht het slechte weer roet in het eten zou gooien, maar omdat de komende dagen droog lijken te gaan verlopen is men positief gestemd. In de nacht van zondag op maandag moeten de werkzaamheden klaar zijn zodat maandagochtend weer treinverkeer mogelijk is. Klaar is men dan nog niet. Voor de extra sneltrein in december 2020 kan gaan rijden zijn er nog verschillende werkzaamheden nodig. Onder andere in Zuidhorn moet nog een derde perron worden aangelegd, en de spoorbeveiliging op het Friese baanvak moet nog onder handen worden genomen.