De spoorwerkzaamheden tussen Groningen en Zuidhorn worden een flinke uitdaging. Dat laat spoorbeheerder ProRail weten.
Vanaf volgende week woensdag rijden er twaalf dagen geen treinen tussen de beide stations. “We gaan op verschillende plekken werkzaamheden uitvoeren”, vertelt bouwmanager Rick Valk. “Bij Vierverlaten gaan we een spoorbrug verstevigen en in Zuidhorn gaan we aan de slag met de afronding van de brug over de Fanerweg. Maar de grootste uitdaging ligt bij de Wetsingermaar. Dit is een kanaal net voorbij Hoogkerk. De brug die hier ligt moet compleet vervangen worden.”
“Werkzaamheden boven het water uitvoeren”
De oude brug heeft stenen landhoofden en een metalen bruggedeelte. “Zowel de brug als de landhoofden gaan gesloopt worden. De nieuwe betonnen brug, die zo’n zeshonderd ton weegt, hebben we de afgelopen tijd opgebouwd naast de oude brug. De complexiteit zit hem in het feit dat we de werkzaamheden boven het water moeten gaan uitvoeren. Omdat we ook van de weersomstandigheden afhankelijk zijn gaat dit een hele spannende uitdaging worden.”
Werkzaamheden in Friesland uitgesteld
Alle werkzaamheden zijn nodig vanwege de komst van een extra sneltrein die vanaf december 2020 moet gaan rijden. Ook op het Friese deel van de lijn, tussen Buitenpost en Leeuwarden, zou gewerkt gaan worden. Die werkzaamheden zijn echter uitgesteld omdat detectie-apparatuur niet tijdig geleverd kon worden.