Treinmachinist: “Door de gladheid is het moeilijk om op gang te komen”

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

Treinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden hadden maandagochtend te maken met vertragingen. De oorzaak waren gladde sporen. Een fenomeen dat zich vaker in de herfst laat gelden.

Het is rond 07.30 uur als de stoptrein van 07.21 uur met een vertraging van tien minuten uit Leeuwarden vertrekt. “Sorry dames en heren”, meldt de Arriva-machinist via de intercom als de trein ter hoogte is van de voormalige halteplaats Achter De Hoven in de Friese hoofdstad. “We zijn met vertraging vertrokken omdat ik zojuist een kwartier te laat arriveerde met de trein vanuit Groningen. Door de gladde sporen is het erg moeilijk om op gang te komen en ook om tijdig tot stilstand te komen. Hierdoor liepen we vertraging op.”

Dat de rails glad zijn is ook in de trein goed te merken. Als er geremd wordt gaat dit gepaard met vreemde geluiden alsof er ineens veel lucht ontsnapt. Dit is het zogenaamde doorslippen van de wielen. Ook bij het optrekken is dit merkbaar. De gladde rails worden veroorzaakt door organisch materiaal dat over is gebleven nadat blaadjes op de rails zijn stukgereden. Dit organisch materiaal vormt een film op de spoorstaf en zorgt voor verminderde adhesie van wiel en spoorstaaf. Het slippen heeft grote gevolgen voor de treinwielen omdat er onregelmatige slijtage plaatsvindt waardoor er zogenaamde ‘vierkante wielen’ ontstaan.

Niet alleen de stoptrein van 07.21 uur uit Leeuwarden had last van het euvel. “Wij staan nu in Grijpskerk en dat ging maar net goed”, meldt een reiziger die om 08.00 uur vertrokken is vanuit Zuidhorn. “We reden met zo’n twintig kilometer per uur het station binnen maar de noodrem moest gebruikt worden om op tijd tot stilstand te komen.”