Het plan van de coalitiepartijen in de Tweede Kamer om onderzoek te doen naar een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden kan op enthousiasme rekenen van gedeputeerde Fleur Gräper (D66). “Dit is heel mooi nieuws.”
Het treinverkeer richting het Noorden rijdt op dit moment allemaal via het baanvak Zwolle-Meppel. “Een bottleneck“, zegt Gräper. “Daarom is het heel goed dat er nu onderzoek gedaan wordt naar bijvoorbeeld een Lelylijn.” De Lelylijn loopt via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. “Maar het gaat ook om de verbinding richting Duitsland. Door een snelle verbinding maken we het reizen richting Duitsland en eventueel Scandinavië ook aantrekkelijk.”
Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) laat weten vooral in te willen zetten op de Nedersaksenlijn, een snelle treinverbinding tussen Groningen en Enschede via Stadskanaal en Emmen. “Het is zeker een oplossing voor de bottleneck, en ik denk dat het ook heel goed is voor de economische belangen in het oosten van Groningen, maar om reistijd tussen Groningen en de Randstad te verbeteren zou een Lelylijn wel een aanwinst zijn.”
De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
Bekijk reacties
De bottelnek Zwolle Meppel wordt door het alternatief Hoogeveen rechtstreeks Kampen ontlopen.
De regering ziet er geen heil in een Leleylijn
We zijn op dit moment bezig om een alternatief uit te werken die veel kans maakt.
Een project dat ook 10 jaar gaat duren Maar een Leleylijn reken aar over 15 jaar et 3 a 4 voudige kosten.
De politici hebben geen flauw benul betreft de kosten het is immers hun geld niet
Hier praat wel iemand die leiding heeft gegeven bij de verdubbeling Schiphol spoor tunnel 5,7 km raming 700 miljoen en uiteindelijk 1,3 miljard en HSL 4 raming 2,4 dat werd 4,3 miljard.
Gedeputeerde wat je doet of zuidelijke ringweg of N 33 of spoor je weet het niet dus beter niet roepen..
Vanzelfsprekend moet die lijn zo snel mogelijk worden aangelegd. Had al moeten gebeuren.
Ook de Nedersaksenlijn moet onderzocht worden. Ook een logische verbinding.
De belangrijke lijn naar Duitsland kan pas beoordeeld worden, als eindelijk de Friesenbrücke klaar is dan weet je pas, hoeveel reizigers van de lijn gebruik maken. dat kan nu niet met die vreselijke busverbinding Weener-Leer.
De raming voor de Leleylijn zal +/-- 5,85 miljard gaan kosten + exploitatie tekort 300 miljoen per jaar.
De raming voor het alternatief via bestaand spoor zal +/- 1,55 miljard gaan kosten
De HSL spoor a la Thalys heeft zn eigen trein prijzen en zijn geen NS prijzen.
Het spoor door Friesland gaat door/over slechte ondergrond en grondwaterstand
Het spoor door Drenthe gaat tot Groningen over de zandgrond en geen last grondwater.
De raming voor de Leleylijn zal +/- 5,85 miljard gaan kosten.
Waarom slechte ondergrond en waterstanden /tunnel onder het water door.
Door een exploitatie te kort van 300 miljoen per jaar.
Uitvoerbaar min 15 jaar.
Het alternatief dat goed uitvoerbaar is heeft een raming van 1,55 miljard en uitvoerbaar in 10 jaar.
De noordelijke 4 provincies dienen dit in een convenant vast te leggen
moeten het plan zelf uitwerken en indienen in Brussel. De Haagse politiek wil dat de provincies de kosten betalen.
Maar betaalt de Randstad ook ipv de regering. Leleylijn dient door Friesland en Groningen betaald te worden.
Loopt volledig over de zandgrond
Geen last van waterstanden
Het spoor kan normaal gebruikt kunnen blijven worden als je het spoor uit elkaar schuift.
De minister heeft nu 7,5 miljoen uitgetrokken om de bocht afsnijding Hoogeveen te bestuderen in het bestaande spoor.
Nu roepen politici hard maar geen van allen hebben financiele know how., dit heeft te maken op het gehele infra gebied.
@P. Muijzert: een Lelylijn heeft vele voordelen boven verbetering van bestaand spoor. Zo profiteren steden/plaatsen als Leeuwarden, Drachten, Heerenveen en Emmeloord ook van een Lelylijn. De volledige route Groningen-Randstad is bij een Lelylijn bovendien dubbel uitgevoerd zodat er altijd een backup is bij een storing. Ook zal de snelheidswinst van een Lelylijn groter zijn dan de snelheidswinst bij aanpassingen op bestaand spoor. Tot slot is op een aantal plekken langs het beoogde traject van de Lelylijn al rekening gehouden met de aanleg van een dergelijke lijn.
De verbetering bestaande spoor gaat ook via Steenwijk/Heerveen/Leeuwarden net zoals via Drenthe naar Groningen.
Bij het alternatief komt een verbinding Hoogeveen -Kampen waar ook de spoorlijn van Leeuwarden op aan gesloten wordt. Je ontloopt Herfte en Zwolle zodat je een ontsluiting hebt .
Het alternatief levert 32 a 34 minuten tijdwinst op.
Kunt u mij de plekken vertellen en laten zien.Ik heb het Zuiderzeelijn trace misschien u iets anders dan graag openbaarheid .
Ik zit met alle 4 de provinciale Staten om tafel.