Groningen blijft maar groeien, en moet toch een gemeente blijven waar het prettig leven is. Daarom is volgens het college van B&W een nieuw mobiliteitsplan nodig.
Groningen telt in 2035 naar verwachting 250 duizend inwoners en heeft er 15 duizend extra arbeidsplaatsen bij. De regio krijgt juist te maken met bevolkingskrimp, waardoor de voorzieningen in de stad nog meer bezoek trekken. Een aantrekkelijke stad is dus gebaat bij minder auto’s en meer duurzame vormen van vervoer. Ook moeten de busverbindingen tussen de regio en de stad verbeterd worden.
Volgend jaar wordt alles samengebracht in een integrale mobiliteitsvisie. Bewoners en bedrijven krijgen de gelegenheid om te reageren en suggesties aan te dragen.
De sneeuwchaos van donderdagavond heeft gezorgd voor bijzondere oplossingen. Op filmpjes, die zaterdag online werden…
Zo'n vierhonderd mbo- en hbo-studenten hebben afgelopen week meegedaan aan de Gezondheidschallenge Health Noord. Tijdens…
In een paginagrote advertentie zaterdag in de Volkskrant en in De Telegraaf roepen verschillende instellingen…
Jenning de Boo is zaterdag tweede geworden op de 1.000 meter in Nagano. De afstand…
Zaterdag werd Sinterklaas al begroet in het centrum van Groningen en in Hoogkerk. Maar de…
De gemeente Groningen gaat zich samen met verschillende organisaties inzetten om de bedreigde plant waterdrieblad…
Bekijk reacties
Waarom de Stad steeds groter en voller als er nu al niet genoeg ruimte is.
Steek die energie in de krimpgebieden !
als de ozb zo door blijft stijgen dan zie je, als straks de rook om je hoofd is verdwenen, dat ook groningen, de stad met de laagste inkomens en de hoogste lokale belastingen, een krimpgemeente is geworden. probleem opgelost!
Wellicht zou OOGTV ook het peildatum moeten melden, vanwaaruit, welk moment 15 000 erbij?
Raar eigenlijk! En daarentegen blijft de begroting alsmaar gelijk versus het gemeentefonds. 'Meer doen met minder' zou het credo moeten zijn.
En maar slechts 15 000 extra arbeidsplaatsen erbij. Terwijl Langman ervan uitging van 43 000 arbeidsplaatsen extra. En was gebaseerd op 180 000 inwoners
De visie heeft compleet gefaald. Maar we krijgen nog een Jumbo hartje stad om de studenten te bedienen. (V&D pand) Goed voor pakweg 20 arbeidsplaatsen.
Volgens mij is het niet zo moeilijk. Stadsvervoer mbv kleine, uitstootloze bussen. Autovrije zone centrum uitbreiden. Stad sluiten voor vervuilende voertuigen (diesels, scooters op mengsmering) Meer voetgangersgebied, meer groen. Bestaande bomen met rust laten. Overslagstations voor goederen aan de rand van de stad zodat grote vrachtwagens het centrum niet meer in hoeven. Voorrang voor fietsers en voetgangers, autorijden minder aantrekkelijk maken door auto's langer te laten wachten voor stoplichten. Etc.
Stop nu toch eens met de onzin over bereikbaarheid in deze eens zo mooie leefbare stad. De foorptint van deze stad is toereikend voor een 150.000 inwoners, dit aantal is al ruim overschreden. Dat velen met oogkleppen op al jaren deze stad proberen te besturen, heeft tot gevolg dat deze nu al overbevolkte stad jarenlang ongebreideld mocht groeien.
Steek je energie en wat er nog aan pecunia over is, wat niet erg veel zal zijn met zo`n torenhoge schuldenlast in het vernieuwen van doorgaande wegen en laat de provincie de N wegen in de omliggende gemeenten vernieuwen en geld steken in het OV om zo de stad de komende jaren van een 25.000 -50.000 inwoners te ontlasten en de krimp in buurgemeenten tot stilstand te brengen.
Veel jonge gezinnen zouden maar wat graag in buurgemeenten willen gaan wonen, maar de negative teneur door bodemdaling en aardbevingen heeft er niet toe bijgedragen dat deze zich in de provincie gaan vestigen, ondanks het feit dat veel gemeenten geen bevingschade kennen.
Een win-win situatie maar kennelijk past dit niet in de partij politiek van de heersende politieke partijen.
Van de Schaaf toon nu eens dat je een echte kerel bent en ga je daar eens in verdiepen en laat je mening niet nog langer van de tentakels van ROEZ afhangen.