Categorieën: Nieuws

Groningers de dupe van vermindering maximumsnelheid

Vooral Groningers zullen last gaan hebben van de vermindering van de maximumsnelheid op alle Nederlandse snelwegen naar 100 kilometer per uur, volgens hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard. Het kabinet kondigde deze nieuwe regeling aan om de stikstofuitstoot te verminderen. 

De voordelen die het met zich mee brengt zijn op de lange termijn merkbaar voor de automobilist, noemt meneer de Waard. Zo is het veiliger, is de kans op files minder groot, en zorgt het voor zuiniger rijden. Uiteindelijk kost dezelfde rit dan ook minder benzine.

De negatieve gevolgen zullen vooral voor degenen zijn die langere afstanden afleggen. Bewoners van het Noorden en het Zuiden van het land zijn hier de dupe van.

Rande Duhoky

Bekijk reacties

  • Vind het prima als het naar 100 gaat. Regelmatig een gekkenhuis op de snelweg. De helft denkt Jos Verstappen te zijn.

  • Voordeel is dat we nu nog verder van de Randstad liggen. Hebben we ook geen last van randstedelingen die hier de boel komen verzieken :p.

  • Valt allemaal best wel mee, dan maar wat langer onderweg, de rekening van het langer onderweg zijn wordt door velen toch aan de klant doorberekend, maar stel dan ook gelijk een landelijk inhaalverbod voor vrachtwagens in.

  • Iedereen max. 100 gaat waarschijnlijk files voorkomen, en daardoor uiteindelijk misschien zelfs wel reistijd schelen.
    Ik vind het prima.

  • Ik hield me toch al nooit aan de maximum snelheid. Als protest tegen deze onzin druk ik het gaspedaal gewoon in zover als ik wil.

  • En het helpt helemaal niets voor het klimaat. Het is weer een knieval van VVD naar links. Kost tientallen miljoenen euro's en het effect is 0,4% Hoewel... het zal wel een paar miljoen extra aan snelheidsboetes opleveren. Links krijgt zijn zin met die groene religie.

  • Uitstekende maatregel. Aantoonbaar veiliger, minder ellende uit de uitlaat, minder verstook van fossiel brandstof en beter voor de portemonnee.
    Zelf rij ik op de snelweg meestal zoveel mogelijk 85 à 90 km/h achter een vrachtwagen (wel op veilige afstand uiteraard). Op de autoweg wel bijna altijd 100 om anderen niet te irriteren.

  • als iedereen niet harder dan 100 mag krijg je een 'treintje' (eufemisme voor zeer lange trein)effect. Gevaarlijker bij invoegen, plotseling afremmen en file bevorderend als bijv. een vrachtwagen moet ingehaald. 3 snelheden (80-100-120)verkeer op de snelweg is efficiënter, minder irriterend en veiliger.

  • @brum: wat jij zegt is bewezen nonsens, het ís gewoon niet zo.
    Of ben jij ook weer zo iemand die zijn persoonlijke egoïstische korte termijn belangetje belangrijker vindt dan het algemene maatschappelijke belang op langere termijn? En daar een lijst van smoezen bij zoekt?

Recente berichten

Nog geen hoofddoekjes en keppeltjes voor boa’s? Flink deel gemeenteraad is het daar niet mee eens

Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…

16 minuten geleden

IWCN viert tien jaar steun aan internationals in Noord-Nederland

Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…

1 uur geleden

Studenten Noorderpoort brengen scheepsbouw tot leven op Dag van de Binnenvaart

Komende zaterdag is het de Dag van de Binnenvaart en ook Scheepswerf Pattje in Waterhuizen…

2 uur geleden

Student & Stad en D66 bezorgd over kinderrechten in asielopvang Groningen

De raadsfracties van Student & Stad en D66 maken zich zorgen over de situatie van…

2 uur geleden

Groningen kampt nog steeds met grote personeelstekorten, terwijl aantal werkenden flink stijgt

Groningen kampt nog steeds met grote personeelstekorten, blijkt uit de jaarlijkse rapportage ‘Regio in Beeld’…

3 uur geleden

Bornholmstraat vanaf maandag week dicht richting Groningen-Zuidoost bij rotondes onder Ring-Zuid

De Bornholmstraat is vanaf komende maandag bijna een hele week (deels) afgesloten voor verkeer. (meer…)

3 uur geleden