Met 72,3 procent was het percentage ongevallen op snelwegen nabij een op- of afrit in 2018 in Groningen het hoogst. 72,3% van de ongevallen geregistreerd in de buurt van een op- of afrit. Dat blijkt uit onderzoek van Univé, op basis van gegevens van de RDW en Rijkswaterstaat.
De provincie Zuid-Holland echter koploper met het absolute aantal ongevallen in de buurt van een op-of afrit. In 2018 waren dat er ruim 5.600. Ruim zes op de tien ongevallen vindt plaats binnen een straal van één kilometer van een op- of afrit. Daarmee is de kans op een ongeval drie maal zo hoog in de nabijheid van een oprit of afrit.
Volgens de onderzoekers lijken ongelukken bij op- of afritten lijken overigens niet specifiek veroorzaakt te worden door woon-werkverkeer of vrachtverkeer. Doordeweeks is het aandeel ongelukken bij op- en afritten namelijk slechts licht hoger (+0,5%) dan in het weekend.
De paardentrailer die afgelopen nacht is gebruikt bij een vuurwerkdiefstal in de Stad, is dinsdag…
‘t Is nait best met 't weer. Na een grijze dag en een bewolkte kerstavond…
Bij Jimmy's in de Herestraat kon je dinsdagmiddag je eigen kerstpakket samenstellen. Er was een…
Een 40-jarige man uit Groningen is dinsdag veroordeeld tot een jaar celstraf, waarvan zes maanden…
In een woning aan de Akerkstraat in het centrum van de stad heeft dinsdagmiddag korte…
In de binnenstad van Groningen is het dinsdag een drukte van belang. Veel inwoners hebben…
Bekijk reacties
Hopelijk gaat dat wat verminderen nu het snelheidsverschil wat minder wordt omdat de maximum snelheid naar 100kmpu gaat.
De ongevallen bij op/en afritten komen voor rekening van de automobilisten zelf. Bij een onderzoek van 2 dagen op de A 20 met A 16 bleek dat 10 % invoegd over het puntstuk en 70% in de eerste 100 m1 en slechts 5 % de volledige invoegstrook gebruikt om de snelheid van de hoofdrijbaan te krijgen.We hebben toen de belijning aangepast.
Bij invoegen een langere afstand een dubbele lijn zodat auto''s gedwongen werden langer op de invoeger snelheid te maken. Bij de uitvoegers ook langere afstand dubbele lijn voor het puntstuk zodat de uitvoegers direct uitvoegen en niet proberen op het laatste moment uit te voegen. Het aantal ongelukken nam af en de file vorming nam ook af op de hoofdrijbaan.
Misschien een idee om bestuurders middels borden er op te gaan wijzen dat je bij het oprijden van een snelweg/autoweg de daar geldende snelheid hebt bereikt op het moment dat je in wilt gaan voegen. Zie regelmatig bestuurders met 60-70km/uur een oprit van een snelweg oprijden en als deze dan het eind van de invoegstrook hebben bereikt, zijn er zelfs bestuurders welke boven op de rem gaan staan.