Foto: Sebastiaan Scheffer
Druk gewerkt wordt er deze weken op station Europapark. Aan de zuidzijde verrijst een nieuw perron en een nieuw spoor. “Dit biedt straks heel veel mogelijkheden.”
Maandagochtend werden de liggers voor het nieuwe perron geplaatst. “Ondanks de werkzaamheden blijft het station geopend voor de reizigers”, vertelt Han Berends van spoorbeheerder ProRail. “Hier aan de zuidzijde komt een perron met een lengte van tweehonderd meter. Het zal dezelfde uitstraling krijgen als de andere drie perrons die hier een aantal jaren geleden zijn aangelegd.”
De verbinding tussen het Hoofdstation en het Europark gaat de komende jaren veel belangrijker worden. “Stoptreinen uit Leeuwarden rijden straks door naar het Europapark en zullen hier gaan keren. Daarnaast verhuizen we het rangeerterrein dat nu nog bij het Hoofdstation ligt naar De Vork. Hierdoor zullen er veel meer treinbewegingen plaatsvinden waardoor we ook dat extra spoor nodig hebben.”
Rangeerterrein De Vork moet in de zomer van 2020 operationeel worden. Vanaf dan gaan de werkzaamheden op het Hoofdstation ook beginnen.
In het Academiegebouw zijn vanaf nu twee ruimtevaantjes te bewonderen die Wubbo Ockels in de…
Een kledingwinkel in de Herestraat is zondagmiddag enige tijd ontruimd geweest. In de winkel werd…
De toegankelijkheid van de binnenstad voor mensen met een beperking verbetert, maar kan nog beter.…
Vier stewards van NAC Breda zijn zaterdag lichtgewond geraakt bij schermutselingen die ontstonden met fans…
Zelf een Koploper of een SNG Sprinter besturen? Sinds deze week kan het in de…
Een groep kinderen uit Thesinge heeft een bezoek gebracht aan Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Volgens Roelie…
Bekijk reacties
Het doortrekken van de treinverbindingen naar het Europastation zal het treinverkeer, tussen dit station en het hoofdstation, onacceptabel doen toenemen. Iedere drie minuten zal er dan een dieseltrein van Arriva in dit gebied rijden met de nodige luchtvervuiling en lawaai als gevolg. Snelheidsbeperking op dit traject of elektricifering van de treinen is dan hoog nodig om de omgeving leefbaar te houden.
Prima, een goede zaak!
Goede reportage! Was fijn om naar te kijken
Voor passagiers overbodig met Hoofdstation en Haren op 1 km afstand!! Slechts gebouwd om technische redenen van NS / Prorail zelf! (zie ook http://www.mpwiersema.nl)
Geef mij maar een station bij Tynaarlo! 40.000 inwoners en vliegveld op 3 km v/h spoor! Voorlopig echter een keihard "njet" van NS/Prorail!