Een Wadlopertrein op station Harlingen Haven. Foto: Jan Oosterhuis, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16648616
Nieuw treinmaterieel op het Nederlandse spoor is gevoeliger voor vrieskou. Dat blijkt uit cijfers van spoorbeheerder ProRail waar Metro maandagochtend over bericht.
“Recent gebouwde treinen zijn vaker kwetsbaar voor extreem winterweer”, zegt een woordvoerder van ProRail tegen de krant naar aanleiding van onderzoek naar punctualiteitscijfers en winterweer. Grootste oorzaak is de elektronica in de nieuwe treinen. “Moderne, computergestuurde, treinen hebben gemiddeld meer last van kou en hitte dan eerder gebouwde treinen. Het gaat niet om één bepaald type trein of fabrikant, maar over de hele linie zien we dit verschijnsel.”
Stroomafnemers
Behalve computergestuurde treinen wijst ProRail ook naar de stroomafnemers op treinen. Bij bepaald weer vertonen deze afnemers sneller storingen. “We proberen dit probleem op te lossen”.
Koplopers en Wadlopers
Rond Groningen is het treinmaterieel de afgelopen decennia flink veranderd. De Koplopers maken steeds vaker plaats voor FLIRT-treinen en de oude Wadlopers zijn in 2007 ingeruild voor Spurt-treinen van treinfabrikant Stadler. Beide nieuwe treintypen hebben gemeen dat ze vol elektronische apparatuur zitten.
Het stralende voorjaarsweer van de afgelopen dagen wordt ingeruild voor een bewolkter weertype waarbij er…
In 2I profiteerde Gorecht volop van het puntverlies van de concurrenten bovenin. Helpman boekte in…
Nova Tech Lycurgus heeft zaterdagavond de uitwedstrijd in het Belgische Achel tegen Tectum Achel met…
Be Quick 1887 boekte zaterdagavond in de eerste klasse H een ruime zege. Oranje Nassau…
Koploper PKC'83 heeft zaterdagmiddag in de titelstrijd in de eerste klasse H in eigen huis…
Het is de 25-jarige Jochem Kerssies gelukt om het wereldrecord schaatsen te verbreken. Op de…
Bekijk reacties
En een oude stoomlocomotief tuft dagelijks nog de Brocken (1142 meter, Harz )op waar op een gemiddelde winterdag bijzonder slecht weer is met stormwinden, kou en zeer dichte mist.
Ook in de Scandinavische en Alpenlanden hoor je hier nooit wat over dus ligt het aan het aangekochte materiaal.
Tsja, dat krijg je met die opwarming, ontwerpers houden al geen rekening meer met kou.
Dat word electronica inpakken met strobalen.
Help de trein de winter door!
Ik wist niet dat er in Nederland FLIRT-treinen rondrijden ........ ??
Wat betekent deze afkorting? ?