Forenzen die naar de stad Groningen reizen, gaan minder vaak met de auto en pakken vaker de fiets. Dat blijkt uit een onderzoek van Groningen Bereikbaar.
Ook parkeren steeds meer automobilisten op een P+R-terrein rond de stad. Dit scheelt niet alleen auto’s in de spits, maar het is ook een stuk duurzamer. Doordat de forenzen anders zijn gaan reizen, wordt er wekelijks 30.000 kg CO₂ bespaard.
De fiets en de elektrische fiets zijn populair. Bij een woon-werkafstand van 7,5 kilometer of minder, gaat bijna 75 procent op de tweewieler. Maar ook van medewerkers die tussen de 7,5 en 15 kilometer moeten reizen, gaat meer dan de helft op de fiets of e-bike: 66 procent.
Fietsers winnen het zelfs van de auto (22 procent) op deze afstand. Op langere afstanden gaan weer meer mensen met de auto. Op een woon-werkafstand van meer dan 15 kilometer is na de auto (58 procent) het openbaar vervoer het meest populair (20 procent).
Hans Schrijver wordt de nieuwe trainer van eersteklasser Oranje Nassau. Hij volgt Erwin Heerlijn op…
De gasbergingen worden sneller geleegd dan verwacht, bevestigt Gasunie Transport Services (GTS). Ondanks de dalende…
Arjen Lubach (45) start eind maart met zijn nieuwe programma op RTL 4. (meer…)
Het kan nog tot 11.00 uur glad zijn op de Groningse wegen, denkt het KNMI.…
Agenten in het centrum van Groningen hebben in de nacht van donderdag op vrijdag een…
De rechtbank in Noord-Nederland doet vrijdag uitspraak in de zaak tegen de 52-jarige Robert D.…
Bekijk reacties
Of ze parkeren in een gratis te parkeren woonwijk en fietsje uit de auto en zo naar het werk... Ondertussen mogen de bewoners uiteindelijk gaan betalen om die overlast tegen te gaan omdat de gemeente geen andere oplossingen zogenaamd kan bedenken.
Als je CO2 wil besparen moet je stoppen met ademen trouwens!
Begin jij daar dan mee, Klaas? Top.
Ik merk het, het wordt steeds drukker op de fietspaden en er zijn steeds meer fietsers in de stad. Toch is de meeste ruimte nog steeds gereserveerd voor mensen die ervoor kiezen een vervoermiddel te nemen van 2 bij 3 meter, namelijk de auto. Daarnaast krijgen auto's nog steeds op de meeste kruispunten in het centrum voorrang. De gemeente stimuleert autorijden. Ik vraag me af waarom. Als je fietsen wilt stimuleren moet je fietsen aantrekkelijk maken door fietspaden te verbreden en fietsers voorrang te geven.
Ga jij daar als fietser dan zelf aan meebetalen Appie? Doen automobilisten tenslotte ook
@Middenweg, de voor- en nadelen van auto en fiets zijn algemeen bekend lijkt mij. In feite het antwoord op je vraag hierboven.
Stap eens op de fiets! Stimuleert een frisse geest en helpt zélfs tegen onnozele vragen.
Evert, als je er niet inhoudelijk op kunt of wilt reageren, zou je er beter aan doen te zwijgen.