De gemeente en de provincie Groningen zijn zeer tevreden met de steun van de Tweede Kamer aan het onderzoek omtrent de Lelylijn. De Lelylijn is het eventuele nieuwe treintraject dat van Groningen via Drachten, Heerenveen en Emmeloord richting Lelystad zal gaan rijden.
‘De Lelylijn gaat echt een toegevoegde waarde hebben voor de verbinding tussen Groningen en de Randstad’, aldus wethouder Philip Broeksma.
Ook gedeputeerde Fleur Gräper ziet het belang van de Lelylijn. ‘Onze economie groeit sterk. Die wordt alleen maar sterker op het moment dat die met andere sterke economieën verbonden is. Het brengt Groningen en de Randstad fysiek dichterbij.’
Het onderzoek is belangrijk, omdat er nog niet veel bekend is over de Lelylijn. ‘We weten momenteel niet hoe moeilijk de realisatie van de Lelylijn gaat zijn qua financiën en uitvoering. Hopelijk kunnen we volgend jaar een afgewogen keuze maken’, concludeert Gräper.
Donar heeft de laatste wedstrijd van dit kalenderjaar gewonnen. Gemakkelijk ging het vrijdagavond niet in…
Op de Laan 1940 - 1945 (N370) ter hoogte van afrit Zeeheldenbuurt heeft vrijdagavond een…
De competitie voor de ‘Beste Groninger Film 2024’ is vrijdag van start gegaan. Dat betekent…
Het KNMI waarschuwt opnieuw voor plaatselijke dichte mist. In Groningen kan dit tot zaterdagochtend slecht…
De tunnel aan de Vierverlatenweg lag vrijdagmiddag vol met suikerbieten, nadat een volgeladen vrachtwagen een…
Museum aan de A in Groningen heeft meer dan vijftig maritieme objecten en scheepsbouwtekeningen met…
Bekijk reacties
Prima! Zo snel mogelijk aanleggen!
Het zijn de mensen die stad en provincie leiding geven die geen flauw benul hebben van de kosten.
Kosten Leleylijn zijn 5,85 miljard en exploitatie verlies 300 per jaar en bouwtijd +15 jaar
Het alternatief via Drenthe binnendoor naar Kampen gaat 1,65 miljard kosten bouwtijd 10 jaar
Wanneer gaan de politici eens luisteren naar vakmensen.
Binnen 2 jaar zitten we in een nieuwe recessie, hoe hilarisch wil je het hebben.
Fleur Graper vertelt leugens!
Zo jammer dit! Ze loopt daarmee zijn inwoners voor de voeten, die altijd hebben gestreefd naar een beetje welvaart!
Ze doet deze uitspraken, ' alsof wij een sterke economie zijn en groeien ', om het beleid op allerlei andere terreinen legitiem te krijgen.
Wij groeien door de 'buitenlandse student, hierdoor zijn onze huizen opgekocht door het commerciële vastgoed en dit zorgt voor krapte op de woningmarkt. En stimuleert de Horeca en supermarkten. En 2uurtjes werk in de week is een volledige baan volgens de nieuwe definities van het CBS. Voorheen was dit 12 uur. En dit veroorzaakt manipulatief de zgn groei.
Nou vooruit, ik leg het nog één keer uit.
Een betere verbinding tussen een grote stad en een kleine stad is louter en alleen in het voordeel van de grote stad. We zagen dit bij Lyon - Parijs, we zagen het bij Brussel - Londen etc. etc. Het is een economische wetmatigheid. Daarom is een betere verbinding tussen Groningen en Amsterdam louter en alleen in het voordeel van Amsterdam. Het zal dus een averechtse werking hebben voor de economie in Groningen. Economen zijn het zelden met elkaar eens maar dit is dan een van die weinige punten waar ze het wel over eens zijn. Simpel gezegd; groot slokt klein op.
Ik ben niet tegen treinen of OV, maar de kunst is om 'gelijkwaardige' steden goed met elkaar te verbinden. Oldenburg en Groningen bijvoorbeeld. Dat zou wél helpen. Of Groningen - Bremen, hoewel Bremen eigenlijk alweer te groot is.
Dit is echt de missende link in het Nederlands spoornet, niet alleen is Drachten de grootste stad van Nederland zonder treinstation, maar ook is er nu veel tijdsverlies met het omreizen via Zwolle naar Amsterdam, helemaal voor de mensen uit Leeuwarden. Daarnaast moeten we sowieso meer in het ov investeren, om de druk op de wegen te laten afnemen maar ook ivm de co2 uitstoot. Daarnaast is zwolle / Meppel nu een bottleneck, gaat er wat fout of zijn er werkzaamheden dan is het hele noorden voor het ov afgesneden. Ook maakt deze lijn het een stuk aantrekkelijker om in het noorden te gaan wonen en bijvoorbeeld bij Amsterdam zuid te werken.