Categorieën: Nieuws

Kansen voor provincie Groningen op hyperloop-testcentrum worden groter

Alleen Groningen en Zeeland zijn nog in de race zijn als locatie voor het European Hyperloop Center (EHC). Dat is een testbaan van 3 kilometer voor een hyperloop, een magneettrein in een buis onder lage druk.

Tot vandaag waren er nog vier provincies in de race om het EHC te verwelkomen. Nu is het duidelijk geworden dat het zal komen te staan in Groningen of in Zeeland:“Groningen en Zeeland hebben allebei een goed voorstel. Beiden hebben een mooie locatie beschikbaar waar wij goede mogelijkheden zien om dit centrum te realiseren,” aldus Tim Houter, CEO van Hardt Hyperloop.

Onderzoek moet uitwijzen in hoeverre de hyperloop een realistisch alternatief is voor korte afstandsvluchten.  In een buizensysteem verplaatsen voertuigen zich autonoom middels een volledig elektrisch magnetisch aandrijfsysteem. De lagedrukbuizen zorgen voor de ideale omstandigheden waardoor de voertuigen beschermd zijn tegen weer en wind en zeer energiezuinig kunnen voortbewegen.

Binnen een maand wordt de knoop definitief doorgehakt. Tot die tijd hebben de twee overgebleven provincies de mogelijkheid om hun voorstel voor het EHC te concretiseren. Het EHC is een initiatief van de Nederlandse ontwikkelaar Hardt Hyperloop.

FacebookFacebookXXLinkedInLinkedInWhatsAppWhatsAppCopy LinkCopy LinkEmailEmail
AddThis Website Tools
Tom Veenstra

Bekijk reacties

  • Wat heb je nu aan zo'n systeem in Nederland? Weggegooid geld. Leg liever een snelle spoorlijn aan van dat geld, de Lelylijn. Zo,n buis is toch niet compatibel met andere OV systemen? Misschien is het wat voor de USA, Rusland of China, maar niet voor een klein, overvol landje als Nederland. Zie je het al voor je? Een hyperloop tussen Den Haag en Rotterdam?

  • Ach ja, vroeger dacht men dat je ook dood ging door de snelheid van een stoomtrein.

    Ik denk dat het goed is om nieuwe technieken te ontwikkelen. Het is bovendien maar een proef. Wellicht dat het ooit in de huidige proefopstelling nooit zo gebruikt gaat worden. Ongetwijfeld dat er van geleerd gaat worden om het praktisch uit te kunnen voeren. Geweldig toch, ik bedoel 1000 km per uur of meer. Dan wordt alles veel dichterbij.

    Enige nadelen wat ik zo kan bedenken zijn de kosten en relatief weinig passagiers wat mee kan (alhoewel dat met de snelheid wel weer op te lossen valt lijkt mij). Voor de rest de grootste voordelen van minder geluid dan een trein en sneller dan een trein.

    Laten ze het geld van het onderzoek en eventueel de uitvoering van de lelylijn maar hier voor reserveren. Lijkt mij veel beter. Maar ja het valt of staat met het prijskaartjes voor de passagier uiteindelijk.

Recente berichten

“Woensdag veel bewolking, donderdag en vrijdag ruimte voor de zon”

Na een aantal dagen waarbij de bewolking de overhand had, krijgt de zon in het…

2 uur geleden

Partij voor de Dieren vraagt zich af hoe kap in broedseizoen voortaan voorkomen kan worden

De fractie van Partij voor de Dieren in de gemeenteraad wil woensdag van het college…

2 uur geleden

Buurtbanken van hergebruikt afvalplastic onthuld in De Hunze (foto’s)

In de wijk De Hunze zijn twee bijzondere buurtbanken onthuld. De bankjes zijn deels gemaakt…

2 uur geleden

Concours Hippique krijgt 35.000 euro subsidie van provincie: “Heel erg blij mee”

Internationaal Indoor Concours Hippique krijgt voor de aanstaande editie, die opnieuw in Martiniplaza wordt gehouden,…

3 uur geleden

Oppositiepartijen willen dat college zich uitspreekt tegen bezuinigingen in onderwijs

De fracties van D66, Student & Stad en Partij voor het Noorden roepen het college…

5 uur geleden

Dubbel gevoel bij fractie GroenLinks over kernafvalbesluit in Tweede Kamer

Dat een meerderheid van de Tweede Kamer dinsdag ingestemd heeft om geen kernafval op te…

6 uur geleden