De kosten voor de aanleg van de Nedersaksenlijn liggen tussen de 555 en 675 miljoen euro. Dat blijkt uit een haalbaarheidsonderzoek in opdracht van de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel.
De Nedersaksenlijn loopt van Groningen via Stadskanaal en Emmen naar Almelo. Voor de lijn moet er tussen Stadskanaal en Emmen spoor aangelegd worden en zijn er diverse andere aanpassingen nodig op het traject dat er al ligt. Zo is er geen bovenleiding op het traject tussen Marienberg en Almelo. Daarnaast moeten er diverse passeersporen en aanpassingen aan stations komen, zoals extra perrons.
De goedkoopste variant, 555 miljoen, gaat van Stadskanaal, dat twee stations krijgt, naar Emmen. Een variant via Stadskanaal en Musselkanaal kost 655 miljoen en een variant die via Ter Apel naar Emmen gaat kost 675 miljoen euro.
De goedkoopste variant heeft ook de laagste exploitatie kosten (37,8 miljoen tegen 39,5 en 39,1 miljoen), maar de laagste reizigers opbrengsten. Dat is 34,1 miljoen tegen 34,5 miljoen bij een lijn via Musselkanaal of Ter Apel.
De lijn gaat van Groningen naar Almelo lopen, vanwege capaciteitsproblemen bij Hengelo en Enschede. Reizigers voor die plaatsen en elders in Twente moeten dus in Almelo overstappen.