De kosten voor de aanleg van de Nedersaksenlijn liggen tussen de 555 en 675 miljoen euro. Dat blijkt uit een haalbaarheidsonderzoek in opdracht van de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel.
De Nedersaksenlijn loopt van Groningen via Stadskanaal en Emmen naar Almelo. Voor de lijn moet er tussen Stadskanaal en Emmen spoor aangelegd worden en zijn er diverse andere aanpassingen nodig op het traject dat er al ligt. Zo is er geen bovenleiding op het traject tussen Marienberg en Almelo. Daarnaast moeten er diverse passeersporen en aanpassingen aan stations komen, zoals extra perrons.
De goedkoopste variant, 555 miljoen, gaat van Stadskanaal, dat twee stations krijgt, naar Emmen. Een variant via Stadskanaal en Musselkanaal kost 655 miljoen en een variant die via Ter Apel naar Emmen gaat kost 675 miljoen euro.
De goedkoopste variant heeft ook de laagste exploitatie kosten (37,8 miljoen tegen 39,5 en 39,1 miljoen), maar de laagste reizigers opbrengsten. Dat is 34,1 miljoen tegen 34,5 miljoen bij een lijn via Musselkanaal of Ter Apel.
De lijn gaat van Groningen naar Almelo lopen, vanwege capaciteitsproblemen bij Hengelo en Enschede. Reizigers voor die plaatsen en elders in Twente moeten dus in Almelo overstappen.
De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…
De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…
Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…
In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…
Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…
De fractie van D66 in de gemeenteraad noemt het erg goed nieuws dat er een…
Bekijk reacties
Het alternatief Dalen Hoogeveen electrisch gaat 180 miljoen kosten en de pasagiers kunnen in Hoogeveen op de intercity an en naar Groningen / Leeuwarden stappen
De snelbus Emmen Groningen rijd sneller dan de rein via 10 stations naar CS Groningen daarom wees Drenthse Staten dit voorstel af.
Deze geld bedragen komen uit het onderzoek dat de Drentse Staten hebben laten verrichten,
De aanpassingen op Overijssels gebied komen bij deze bedragen zie de tekst.
Mooi verhaal van Muijzert maar wel irrelevant.
Aan zijn variant hebben de Veenkolonien en Oost-Groningen niets. Het gaat om de reistijd Groningen-Emmen te verkorten maar om de Veenkolonien en Oost-Groningen beter te ontsluiten en betere economische perspectieven te bieden.
Natuurlijk moet de trein gewoon van Stadskanaal via Ter Apel naar Emmen lopen en dan verder. Dan bedient de trein een groot gebied.
Heeft geen enkele zin we ( boeren/Avebe/suikeruie) zijn meer gebaat bij gehele verdubbeling N 366 met N 391
De cijfers die Oog tv openbaar maakt ken ik al van 2 j geleden in de commissie vergadering INFRA provincie huis Assen
Alle partijen wezen dit af.Er is niets uit mn duim gezogen, zoek de verslagen op en je zult lezen dat het waar is.
De Groningse en Drentse Veenkolonienen hebben beland met goede wegverbinding Delfzijl en Eemshaven
En geen verbinding door/over de Hondsrug tot de Punt.
Kom eens met jullie werkelijk namen naar buiten
Bob en Real Jack kom eens voor jullie eigen naam uit en geen fake namen
@Pieter Muijzert: Waarom zouden ze, Pieter? En waarom sla jij zo'n dreigende toon aan? Doe eens normaal.
Verder vind ik 't een nogal fors bedrag. Ik hoop dat de noordelijke provinciën dat geldt op tafel kunnen leggen en dat ze stabiel genoeg blijken om niet op 90% van de voorbereiding rollebollend over straat te gaan en het project te laten springen.