Het nieuwe volledig elektrisch inspectieschip is dinsdag door de provincie Groningen in gebruik genomen. Het schip wordt ingezet voor toezicht en handhaving op de Groningse wateren.
Het inspectieschip wordt aangedreven door twee grote elektromotoren, die de energie halen uit een pakket aan accu’s van ruim 5000 kilo. En dat is volgens Koos Tegelaar, inspecteur scheepvaart van de provincie Groningen, de eerste in zijn soort. Daarnaast beschikt de boot over de nieuwste duurzame ontwikkelingen: Een slim warmteterugwinsysteem, een spudpaal en duurzame materialen voor het interieur.
Het vorige inspectieschip met de naam PW18 is meer dan dertig jaar in gebruik geweest. Tegelaar verwacht dat ook dit schip ruim dertig jaar mee gaat. “De batterijen hebben een levensduur van ongeveer vijftien jaar, dus die moeten op den duur wel vervangen worden.”
Met een volle accu kan het schip ruim acht uur varen. Toch zit er ook een dieselmotor in het schip. “Als we ergens voor transportbegeleiding liggen of het loopt uit bij een calamiteit, dan moeten we nog wel terug kunnen komen. Vandaar dat er een dieselmotor inzit als thuiskomer.” aldus Tegelaar.
Het KNMI heeft voor komende avond tot middernacht code oranje afgegeven voor de hele provincie…
Het gedeelte van de Turfsingel tussen de W.A. Scholtenstraat en de Bloemstraat is van maandag…
Een skateboard, Playmobil of een leuk kinderboek: bij de speciale Sinterklaasmarkt voor de members van…
Zo'n dertig studenten en medewerkers van de Hanzehogeschool hebben donderdagmiddag urenlang geprotesteerd tegen bezuinigingen op…
Jan Kooistra is namens OOG genomineerd als omroepvrijwilliger van het jaar. Deze verkiezing wordt jaarlijks…
Op 30 november komt er na 35 jaar via een slotbijeenkomst een officieel einde aan…
Bekijk reacties
Dit zijn de voorspellingen. Ik denk dat als ze die batterijen 15 jaar mee willen laten gaan, dat ze al die jaren op halve kracht moeten varen. Eerst maar eens zien welke kinderziekten er de komende jaren tevoorschijn komen. In ieder geval wel schoon met elektriciteit van de kolencentrale in de Eemshaven.