Als we nu de schouders er onder zetten dan is de kans groot dat de Lelylijn er echt gaat komen. Dat zegt directeur Ton Schoor van werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord, die tegelijkertijd het plan toejuicht.
De Lelylijn is een snelle treinverbinding van Groningen via Drachten, Heerenveen en Emmeloord richting de Randstad. “Het zou heel goed zijn voor het Noorden”, zegt Schroor. “Drachten komt aan het spoor te liggen, maar het is ook heel goed voor de economie. Je brengt de noordelijke economie op een uur afstand van de Randstad-economie. Voor de Randstad is het ook een win-situatie. Mensen die nu hun werk in Amsterdam hebben kunnen bijvoorbeeld in Groningen gaan wonen.”
De aanleg is ook realistisch omdat in vergelijking met de plannen voor de Zuiderzeelijn, zo’n twintig jaar geleden, het Noorden nu veel meer verenigt is. “Op een gegeven moment ging het toen over een magneetzweefbaan. Daarmee werd zo’n hoge drempel opgeworpen dat het onhaalbaar werd. De Lelylijn gaat gewoon over een normale spoorverbinding waar de hele snelle intercity’s van de NS over heen kunnen rijden. Afgelopen week zag je het sentiment in de Tweede Kamer dat heel veel politici zich realiseren dat dit belangrijk is. Geloof mij, dit is het moment om aan te pakken. Laten we deze kans nu niet verkwanselen.”