De onduidelijkheid over de vraag wie opdraait voor de meerkosten van Ring-Zuid en hoe hoog die kosten zijn blijft voorlopig bestaan. Twee weken geleden liet gedeputeerde Fleur Graper de Provinciale Staten nog weten voor het eind van dit jaar duidelijkheid te verschaffen.
Prof Hertogh, die de gesprekken leidt schrijft: ‘De gesprekken zijn constructief en betrokken partijen hebben de wens om er gezamenlijk uit te komen. De gesprekken vragen echter meer tijd dan eerder aangegeven. Alle partijen hebben aangegeven zorgvuldigheid voor snelheid te verkiezen.”
De werkzaamheden aan de ring liggen nu stil en materieel is weggehaald. De zuidzijde van de damwand zou klaar zijn in december maar grote delen zijn nog niet af. Er is discussie over de te gebruiken technieken. Gräper zegt dat de meerkosten voor de aannemer zijn, maar: “de wereld is niet zwart wit” De totale aanneemsom is 290 miljoen euro, de boete voor te laat opleveren is maximaal zo’n 40 miljoen euro. Zublin , gedeeltelijk eigenaar van aannemerscombinatie Heerepoort heeft de afgelopen twee jaar zes miljoen afgeschreven op het project. Ingewijden zeggen dat de verliezen kunnen oplopen met tientallen miljoenen euro’s.
De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…
Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Zondag 22 december hebben Stadjers Raheel Ahmed en Haris Zaman de tweede prijs binnengehaald in…
Myron Hamming, voormalig stadsdichter van Groningen, is sinds deze week Awareness Ambassadeur bij Unicef Nederland.…
Bekijk reacties
Lang genoeg gewaarschuwd en alles wordt bewaarheid
3j wordt 5jaar en de kosten gaan boven de 200/300 miljoen extra kosten
Zal op 6 januari de Groningse Staten bij praten
c.q. mogelijkheden aandragen hoe het wel zou kunnen.
Ben benieuwd wat er nu weer fout is gegaan. Dat die bodem zo hard is, ja, dat wisten ze al. Wat me opviel is dat ze bij veel stukken de individuele damwanden er weer uithaalden en er opnieuw in probeerden te trillen. Waarom dat is weet ik niet, maar het gebeurde vaak.
Er zullen wel meerdere trilkoppen defect zijn geraakt of zo. Tja, wie gaat dat betalen...
Toch fijn te lezen dat er nog steeds mensen zijn die denken dat deze werkzaamheden voor 2030 klaar zijn. Uiteindelijk zullen de plannen vast aangepast worden naar een simpelere versie van de nieuwe aan te leggen wegen.
Ik denk dat men zich zwaar vergaloppeerd heeft met dit project en dat de kosten zwaar over de nu al geschatte meerkosten gaan. Maar ja eenmaal gestart is er geen weg terug meer dat wisten deze gestudeerde heren al van te voren . Zo gaat dat met overheids projecten . En de burger mag het met hogere belastingen opbrengen . Ringweg vanaf Hoogkerk via Haren naar de A7 was een stuk goedkoper denk ik en verkeer op de zuidelijke ring kon zonder extra overlast door functioneren
Nu nog eens 6 jaar met ellende
Niets nieuws onder de zon helaas. De kosten van grote infrastructurele projecten worden bijna standaard te laag ingeschat, vooral om het project er maar doorheen te drukken.
Beste Muijzert, van alle voorspelling due je deed is er niets uitgekomen. De tunnel bij het Helperzoom is er gewoon gekomen en de damwanden zijn niet omgedonderd. Of er sprake is van een extra bijdrage van de overheden is nog onduidelijk.
Dat het project langer duurt dan eerst gedacht wist iedereen, die voorspelling telt dus niet mee.
En dit project is dus ooit aanbesteed en daarbij is deze aanbieder overgebleven. De andere aanbieders zaten waarschijnlijk hoger en zagen de werkzaamheden en ingecalculeerde meerkosten waarschijnlijker realistischer in dan deze aanbieder.
Maar ja dit soort megaprojecten blijft altijd koffiedik kijken.
Een onervaren combinatie die te laag en te ambitieus inschrijft. Het rijk zal gewoon over de brug moeten komen. Een Fallissement van de combinatie. zal de stad ook niet helpen. Dit is een gevolg van het systeem van aanbesteden.
Marc de borgsom van Herepoort is 38 miljoen. De 2 Duitse aannemers elk 37,5 % en 2 Nederlandse elk 7,5 %en 2 Nederlandse aannemers elk 5 %. Zij gaan voor zeker 200 miljoen het schip in en dus kiezen ze ervoor om de stekker eruit te trekken.Wel alles afbreken en niets opbouwen daar er nog geen goed gekeurd bouwplan is.
Financieel komen ze her nooit uit. De water vergunning is er niet.
Het second opinion rapport Deltares (Delft) zegt duidelijk het moet met onder water beton worden uit gevoerd.
De voorkeur de gehele 1400 m1 pv 1100 m1
Er zijn nog geen depots binnen de stad voor 1 klei/leem 2. voor zand 3 voor het opgepompte water
De aannemer heeft nog steeds geen bouwplan
De aannemer heeft nog steeds geen water vergunning
De voorkeur zou zijn de verdiepte weg 2 m dieper te leggen dan loopt het grondwater over de deksels heen het geen beter is voor de natuur en minder verstoring van het grondwater.
De zuidelijke tunnelbuis tegen de huidige damwand aanmaken en 250 sm breder maken. Dan schuift de weg 15 m meer naar de stad en niet naar Sterrebos. Een tunnelbuis tot 20 m kun je van een kant buiten de damwand ontgraven en afkvoeren. Zodat de noordelijke 2 x 2 noodwegen kunnen blijven..
Ga zo voort ! de 3 jaar vertraging wordt 5 jaar !