Veel treinreizigers zal het maandag niet ontgaan zijn: de borden op de stations waar normaal reclameposters te bewonderen zijn, zijn nu allemaal wit. De oorzaak is een aanbestedingsfout van de NS.
In totaal gaat het om zo’n vijfduizend reclameborden die vanaf deze week geen reclame laten zien. De oorzaak heeft te maken met een besluit dat in 2011 door de NS genomen werd. Het spoorwegbedrijf sloot in dat jaar een contract af met ExterionMedia en Ngage Media. Dit was tegen het zeer been van het Franse bedrijf JCDecaux. Zij stapten naar de rechter met als argument dat het uitbaten van reclameposters Europees aanbesteed had moeten worden. De rechter heeft het Franse bedrijf nu gelijk gegeven waardoor de borden nu wit zijn de NS daarnaast ook een schadevergoeding moet betalen aan JCDecaux.
De opdracht moet nu alsnog Europees aanbesteed worden. Daarom zullen de borden voorlopig leeg blijven en loopt de NS inkomsten mis. De NS kan tegen de uitspraak in hoger beroep gaan. Of dit ook gaat gebeuren durft een woordvoerder nog niet te zeggen. Het bedrijf heeft tot 2 januari volgend jaar de tijd om dit te beslissen.