Het kabinet moet voor het najaar van 2020 een haalbaarheidsonderzoek naar de Lelylijn presenteren aan de Tweede Kamer. Dat bleek dinsdagmiddag na een stemming over een motie, ingediend door de fracties van het CDA, D66, de ChristenUnie en de VVD.
De Initiatiefgroep Lelylijn, die zich inzet voor de aanleg van de spoorlijn is bijzonder verheugd met het nieuws: “Geweldig nieuws uit Den Haag.” Het plan voor een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden kan ook enthousiasme rekenen van gedeputeerde Fleur Gräper (D66). Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) liet vorige week echtr al weten vooral in te willen zetten op de Nedersaksenlijn, een snelle treinverbinding tussen Groningen en Enschede via Stadskanaal en Emmen.
De betrokken provincies moeten van de Tweede Kamer wel meebetalen aan het onderzoek. Nadat de minister zich eerder deze maand nog niet wilde committeren aan een spoorverbinding, moet er nu wel serieus onderzoek naar gedaan worden.
Reizigers op de treintrajecten tussen Groningen en Winschoten, Veendam en Assen moeten tot waarschijnlijk donderdagmiddag…
De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…
De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…
Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…
In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…
Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…
Bekijk reacties
De politiek in Den Haag en een gedeputeerde die geen flauw benul hebben van geld voor de aanleg van de Leleylijn.
Leleylijn bouwkosten 5,85 miljard en exploitatie te kort 300 miljoen per jaar. Bouwtijd 15 jaar.
Het alternatief kost 1,65 miljard en bouwtijd 10 jaar en kan direct mee gestart worden.
Luister naar mensen met ervaring met de verdubbeling spoortunnel met de HSL met de Betuwe spoorlijn.
Prima! Hoe eerder met de realisering van de Lelylijn wordt begonnen, hoe beter! Het is een zeer wenselijke, absoluut noodzakelijke verbinding. Ook, om de "bottle-neck" Meppel-Zwolle kwijt te raken.
Als de overheid die berekening heeft gemaakt mag het wel x2 of x3. Voelt meer als een wortel voor de neus houden trouwens.
Ik zie ook niet in hoe het financieel een succes kan zijn. OV prijzen zijn enorm, nog net niet duurder dan een autorit. Of het flopt vanwege te hoge OV prijzen en daardoor te weinig passagiers. Of het flopt vanwege wel voldoende passagiers maar dat er enorme subsidie op toegelegd moet worden.
De geldkwestie mag geen issue zijn Pieter. Ook het noorden heeft recht op enige welvaart. Zijn inwoners smachten al heel lang. Wij zijn al decennialang benadeeld (bedonderd) met de verdeling van de gasbaten.
De botelnek in het alternatief verdwijnt ook !!!!!!!
Maar geen Leleylijn ! veelt te duur !!!!!
@Pieter
Dan maar een hoogwaardige busverbinding. Zoals de minister voorstelt. Wel zo goedkoop!