Het kabinet moet voor het najaar van 2020 een haalbaarheidsonderzoek naar de Lelylijn presenteren aan de Tweede Kamer. Dat bleek dinsdagmiddag na een stemming over een motie, ingediend door de fracties van het CDA, D66, de ChristenUnie en de VVD.
De Initiatiefgroep Lelylijn, die zich inzet voor de aanleg van de spoorlijn is bijzonder verheugd met het nieuws: “Geweldig nieuws uit Den Haag.” Het plan voor een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden kan ook enthousiasme rekenen van gedeputeerde Fleur Gräper (D66). Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) liet vorige week echtr al weten vooral in te willen zetten op de Nedersaksenlijn, een snelle treinverbinding tussen Groningen en Enschede via Stadskanaal en Emmen.
De betrokken provincies moeten van de Tweede Kamer wel meebetalen aan het onderzoek. Nadat de minister zich eerder deze maand nog niet wilde committeren aan een spoorverbinding, moet er nu wel serieus onderzoek naar gedaan worden.
Donar heeft de laatste wedstrijd van dit kalenderjaar gewonnen. Gemakkelijk ging het vrijdagavond niet in…
Op de Laan 1940 - 1945 (N370) ter hoogte van afrit Zeeheldenbuurt heeft vrijdagavond een…
De competitie voor de ‘Beste Groninger Film 2024’ is vrijdag van start gegaan. Dat betekent…
Het KNMI waarschuwt opnieuw voor plaatselijke dichte mist. In Groningen kan dit tot zaterdagochtend slecht…
De tunnel aan de Vierverlatenweg lag vrijdagmiddag vol met suikerbieten, nadat een volgeladen vrachtwagen een…
Museum aan de A in Groningen heeft meer dan vijftig maritieme objecten en scheepsbouwtekeningen met…
Bekijk reacties
De politiek in Den Haag en een gedeputeerde die geen flauw benul hebben van geld voor de aanleg van de Leleylijn.
Leleylijn bouwkosten 5,85 miljard en exploitatie te kort 300 miljoen per jaar. Bouwtijd 15 jaar.
Het alternatief kost 1,65 miljard en bouwtijd 10 jaar en kan direct mee gestart worden.
Luister naar mensen met ervaring met de verdubbeling spoortunnel met de HSL met de Betuwe spoorlijn.
Prima! Hoe eerder met de realisering van de Lelylijn wordt begonnen, hoe beter! Het is een zeer wenselijke, absoluut noodzakelijke verbinding. Ook, om de "bottle-neck" Meppel-Zwolle kwijt te raken.
Als de overheid die berekening heeft gemaakt mag het wel x2 of x3. Voelt meer als een wortel voor de neus houden trouwens.
Ik zie ook niet in hoe het financieel een succes kan zijn. OV prijzen zijn enorm, nog net niet duurder dan een autorit. Of het flopt vanwege te hoge OV prijzen en daardoor te weinig passagiers. Of het flopt vanwege wel voldoende passagiers maar dat er enorme subsidie op toegelegd moet worden.
De geldkwestie mag geen issue zijn Pieter. Ook het noorden heeft recht op enige welvaart. Zijn inwoners smachten al heel lang. Wij zijn al decennialang benadeeld (bedonderd) met de verdeling van de gasbaten.
De botelnek in het alternatief verdwijnt ook !!!!!!!
Maar geen Leleylijn ! veelt te duur !!!!!
@Pieter
Dan maar een hoogwaardige busverbinding. Zoals de minister voorstelt. Wel zo goedkoop!