Ruim 350 belangstellenden en geïnteresseerden waren maandag aanwezig in Drachten waar een symposium over de Lelylijn gehouden werd. “Een indrukwekkende opkomst.”
De Lelylijn is een te realiseren snelle treinverbinding van Groningen via Drachten, Heerenveen, Emmeloord naar Lelystad. Het symposium werd georganiseerd door werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord. In de zaal veel ondernemers maar ook flink wat politici waaronder wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van de gemeente Groningen. Broeksma liet tijdens een debat weten, waarbij het onder andere ging over de klimaatverandering, dat het een idee is om de stekker uit Groningen Airport Eelde te halen ten gunste van een snelle treinverbinding met de Randstad. Daarin werd hij gesteund door wethouder Harmke Vlieg (ChristenUnie) van de gemeente Assen.
Ook andere politici lieten zich lovend uit over de plannen. Onder hen Michael Westhagemann die lid is van de Duitse Bondsraad. Hij sprak de hoop uit dat er een snelle verbinding komt tussen Groningen en Hamburg omdat dit de samenwerking tussen de steden op het gebied van de waterstofeconomie zou bevorderen. De uitspraak is opmerkelijk omdat de Duitsers eerder nog lieten weten geen behoefte te hebben aan een snelle verbinding met het Noorden van Nederland. Ook burgemeester Femke Halsema van Amsterdam liet zich lovend uit. Volgens Halsema kan snel spoor de Randstad ontlasten, want mensen kunnen dan in het Noorden wonen en in Amsterdam werken.
Op het symposium was ook directeur Anne Hettinga van Arriva aanwezig. Hij was het met Broeksma en Vlieg eens dat de trein boven de luchthaven gaat. Wel was hij sceptisch naar aanleiding van de uitspraak van de minister van vorige week waarin ze aangaf om onderzoek te doen naar de nieuwe verbinding. Volgens Hettinga kan het een truc zijn om een besluit uit te stellen.
Komende avond trekken naar het oosten winterse buien weg gevolgd door enkele opklaringen. Na middernacht…
Het KNMI heeft tot vrijdagochtend code oranje afgegeven voor de hele provincie vanwege gladheid en…
Door flinke vertragingen donderdagavond op de A28 en de A7 richting Hoogezand, leidt dit ook…
Het gedeelte van de Turfsingel tussen de W.A. Scholtenstraat en de Bloemstraat is van maandag…
Een skateboard, Playmobil of een leuk kinderboek: bij de speciale Sinterklaasmarkt voor de members van…
Zo'n dertig studenten en medewerkers van de Hanzehogeschool hebben donderdagmiddag urenlang geprotesteerd tegen bezuinigingen op…
Bekijk reacties
Het zakenleven VNW/NCW organiseert
Een snelle spoorlijn naar het Noorden is niet alleen een Leleylijn
Een Leleylijn gaat 5,85 miljard kosten en bouwtijd 15 jaar na op het mirt staande wat het niet staat
Het alternatief via de bestaande spoorlijn naar Leeuwarden en Groningen met een nieuw stuk spoor van 60 km Hoogeveen Kampen raming 1,65 miljard en bouwtijd 10 jaar en direct mee gestart kan worden door alle spoorweg overgangen er uit te halen en vervangen door tunnels of viaduct.
provincies Friesland en Groningen moeten opdraaien voor de kosten van voorbereiding en uitwerking.
Een Leleylijn heeft een exploitatie te kort van 300 miljoen per jaar.
in het noorden wonen en in amsterdam werken: halsema ziet supersnelle treinen vol met het ultieme prototype van het duracellkonijn. er zijn ook 'visionairs' met een heel andere kijk: https://gezinsbode.nl/artikel/1065857/stadse-fratsen-marklin.html
Waarom heet dit traject "Lelylijn" en niet "Gronilijn"? Groningen heeft immers meer dan twee keer zoveel inwoners en wij draaien op voor kosten.
Prima, die Lelylijn! Snel aanleggen.
Een haalbaarheidsonderzoek is zojuist door de 2dekamer aangenomen en moet eind 2020 klaar zijn.
Een soortgelijk onderzoek van het ministerie van verkeer en waterstaat (naar de ZZL) heb ik nog op CD .
Waarop dit soort onderzoeken opnieuw moeten worden gedaan, is voor mij een raadsel.
Overigens, gaan er stemmen op voor een zweeftrein. Deze verbinding is nog sneller en verbruik daarentegen nog veel minder energie.