In december heeft spoorwegbeheerder DB Netz AG de officiële aanvraag ingediend bij de Duitse federale spoorwegautoriteit om de bouw van de nieuwe Friesenbrücke goed te keuren. De netbeheerder hoopt daarmee in 2021 te kunnen beginnen met de ontmanteling van de oude brug.
De herbouw van de Friesenbrücke, de Duitse spoorbrug die in 2015 werd aangevaren,moet ervoor gaan zorgen dat het treinverkeer tussen Groningen en Leer weer op gang komt. Omwonenden en belanghebbenden worden in het komende jaar geïnformeerd over de verdere plannen van DB voor de Friesenbrücke en kunnen dan ook reageren door zienswijzen in te dienen, zogeheten Anhörungsverfahren.
De bouw van de brug moet volgens de planning in 2022 beginnen en in 2024 klaar zijn. De nieuwe spoorbrug wordt een van de grootste draaibruggen van Noordwest-Europa, met een doorvaartbreedte van ruim 50 meter. Het project is essentieel bij de aanleg van de Wunderline, een snelle treinverbinding tussen Groningen naar Bremen, zonder overstappen
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…
Bekijk reacties
Eindelijk!!
Na 9 jaar pas dus een nieuwe brug... als het lukt tenminste.
Een farce.