De gemeenteraadsfracties van het CDA en de SP willen dat het gemeentebestuur stappen onderneemt om de toegankelijkheid van het Groninger Forum te verbeteren.
“De gemeente heeft een voorbeeldfunctie als het gaat om toegankelijkheid. Juist in het Forum, een gebouw met een openbare functie, zou rekening gehouden moeten worden met deze doelgroep”, zo stelt CDA-raadslid Herman Pieter Ubbens. “Graag horen wij van de gemeente of deze keuzes bewust zijn gemaakt, of dat er domweg niet aan gedacht is”, vult SP-raadslid Lucy Wobma aan.
In december bleek dat de liften niet toegankelijk zijn voor mensen met een scootmobiel. Daarnaast ontvingen de fracties signalen van rolstoelgebruikers die meerdere problemen omtrent toegankelijkheid constateerden.
Er is dit jaar niet één oliebollenkraam die er in de gemeente Groningen met de…
Bij een 1-1 gelijke stand is de competitiewedstrijd tussen Heracles en FC Groningen definitief gestaakt…
Volgens ESPN is een FC Groningen-supporter naar beneden gevallen van de tribune tijdens de wedstrijd…
Winterstad Groningen stond vanavond om 19.00 uur een minuut stil vanwege de aanslag op de…
FC Groningen speelt zaterdagavond haar laatste wedstrijd van 2024 op bezoek bij Heracles Almelo. Beide…
Zondag is het guur bij 5 graden, een stevige westelijke wind en vallen er enkele…
Bekijk reacties
Voor de Bühne. Het Forum heeft allang uitgelegd dat liften niet bedoeld zijn voor scootmobiels. Die zijn voor op straat. Er zijn rolstoelen aanwezig. Ik mag met mijn fiets ook niet naar binnen.
hè hè, eindelijk wordt er aandacht aan besteed. Dat werd tijd. Maar ja, schieten scootmobielers hiermee op op korte termijn? Het is toch ongehoord, dat er bij het ontwerp geen aandacht besteed is aan de goede toegankelijkheid voor mensen met een lichamelijke beperking? Goed dat SP en CDA vragen stellen.
De meeste mensen in een scootmobiel zijn niet in staat om over te stappen op een rolstoel, omdat zij een lichamelijk beperking hebben (soms hebben ze apparatuur bij zich, die niet mee kan op een rolstoel).
Denk toch eens na, directie van het Forum!
Het betreft ook de zelfredzaamheid van de gebruikers. Stel, je komt zelfstandig met je scootmobiel naar het Forum, dan moet je overstappen in een rolstoel. Als je deze niet zelf kunt voortbewegen dan moet je een begeleider meenemen. Dan word je dus weer afhankelijk. Scootmobiel is voor buiten wordt er gezegd...onzin. De gebruiker wil zelfstandig op pad kunnen gaan. Op deze manier in het Forum wordt dit onmogelijk gemaakt.
Ik vraag me af Hoe die scootmobielers door hun eigen voordeur passen als ze de lift al niet inkomen Jo.
Bizar dat er allerlei argumenten worden genoemd en oplossingen worden aangedragen om het probleem op te lossen. Als er goed was nagedacht over de toegankelijkheid was dat probleem niet eens ontstaan.
De aangedragen oplossing is ook maar een lapmiddel.
Als je in een scootmobiel zit met b.v zuurstofflessen kun je niet zomaar overstappen.
Van iemand in een scootmobiel kun je niet automatisch verwachten dat die zich zelfstandig in een rolstoel kan voortbewegen. Dan ga je van je scootmobiel in een rolstoel zitten en kom je zelfstandig nog niet verder.
En wat te denken van mensen in een elektrische en/of aangepaste rolstoel. Mensen in een aangepaste rolstoel kunnen niet zomaar overstappen in een rolstoel. Ook deze hulpmiddelen kunnen, net als scootmobiels, behoorlijk groot zijn waardoor ze de lift niet in kunnen.
Het is niet alleen de toegankelijkheid van het Forum, maar ook de brandveiligheid, dat vragen opwerpt.
Het Forum voldoet theoretisch voor 100% aan de wettelijke eisen die aan de brandveiligheid worden gesteld. https://miketomalesite.wordpress.com/2016/03/14/brandveiligheid-van-het-groninger-forum/
Maar wie de proef op de som neemt, en in het Forum zoekt naar zichtbare verwijzingen (lichtborden) waar men de nooduitgang (trappenhuis) kan vinden tast in het duister. Die zij er vermoedelijk om esthetische redenen niet aangebracht. Wie op zoek gaat, zal bijvoorbeeld op de 8ste verdieping de uitgang naar het trappenhuis vinden, maar zal deze niet kunnen openen. Ze zijn elektronisch gesloten, en behoren bij brand automatisch open te gaan. Maar wie garandeert de burger dat dit ook werkelijk zal gebeuren als de vluchtweg via de roltrappen door brand of rook is geblokkeerd. Vergeet niet dat de binnenruimte van het Forum een schoorsteen is, waar de brand alleen maar door wordt opgejaagd. Natuurlijk kan ik het helemaal mis hebben, maar dan hoor ik graag de antwoorden hierop van de verantwoordelijke personen.
Al die miljoenen bezoekers die het forum nu gaat missen! Ik zie de koppen straks al voor mij: tegenvallend bezoekersaantal forum komt door het niet toegangelijk zijn voor scootmobiel!
Zijn er al kamervragen gesteld in Den Haag?
Typisch Groningen!
De vele roltrappen in het Forum Groningen maken te veel geluid. Ook dit probleem was van tevoren te voorzien. Ik heb er alle vertrouwen in dat Paul de Rook, Dirk Nijdam en Hans Poll ook dit probleem achteraf gaan oplossen.
Tip: neem zelf een professionele gehoorbeschermer mee als je naar het Forum Groningen gaat.
Ik probeer mijn info zo kort mogelijk te houden!
Het is opmerkelijk dat scootmobielen niet in dit gebouw kunnen.
Ik heb vragen en zorgen over de veiligheid: voor IEDEREEN.
1. Waarom mag je niet met de trap?
Als je naar het Forum belt en je vraagt of je in dit gebouw met een gewone trap kan,
dan zeggen ze: "Sorry, dat kan niet!"
Normaal kan men - in elk groot publieksgebouw - met een gewone trap of met de vluchttrap.
Sommige mensen willen - om welke reden dan ook - namelijk zelf en op hun eigen moment met een trap kunnen.
Er zijn mensen die niet met de 40 meter hoge roltrappen of de kleine liften willen.
In dit gebouw wordt IEDEREEN GEDWONGEN.
Naar:
- de 40 meter hoge roltrappen.
- de kleine liften.
===
2. Waarom zijn zelfs de vluchttrappen niet altijd toegankelijk?
Op mijn vraag of je - op jouw moment, desnoods onder leiding - wel met de vluchttrappen kan,
meldt het Forum: "Sorry, ook dat kan niet!"
De BAM opzichter heeft mij gemeld dat het ingenieursbureau dGmr (!!) heeft geëist dat de deuren naar de vluchttrappen elektronisch afgesloten blijven.
- Waarom dGmr dit eist, en of dGmr dit kan eisen, is mij onbekend.
- Of de vluchttrappen voor iedereen - op elk moment - toegankelijk moeten zijn, is mij onbekend.
===
3. Ontruimingssimulatie Gefilmde werkelijkheid.
Er is een spagaat in de visie over de ontruiming bij een calamiteit - tussen dir. Dirk Nijdam en mij.
https://www.veiligheidsregiogroningen.nl/over_ons/nieuws/stad_steekt_nek_uit_met_forum_groningen/
Nijdam stelt theoretisch:
"Uit de laatste simulatie kwam dat bij een calamiteit in een vol gebouw iedereen op tijd buiten kan komen."
Ik ken die simulatie niet.
Maar één van mijn praktijkfilmpje''s laat duidelijk zien dat - al in een gewone situatie - niet iedereen bereid is om deze steile vluchttrappen te nemen!
In een echte vluchtsituatie is dat niet wenselijk
Deze vluchttrappen heb ik gefilmd in 2017 (Dag van de Bouw)
https://www.youtube.com/watch?v=WseXtAPHcUI
en
https://www.youtube.com/watch?v=IiY2w0zob1Q
===
4. KIWA keuring > goed of afkeuring?
Of de elktronisch afgesloten deuren - naar de vluchttrappen - op het juiste moment open gaan, weten we niet.
Dit elektronische systeem is namelijk zeer gecompliceerd: het omvat maar liefst 100 sturingen!!!
Voorafgaande aan de oplevering - en op verzoek van de BAM (Bouwer) - heeft de KIWA de keuring gedaan.
In het artikel 'Beveiliging'' - 2 december 2019 - staat echter slechts dat de KIWA dit gebouw heeft gekeurd.
De KIWA wil niet zeggen of zij het gebouw goed- of afgekeurd heeft.
Kemme:
“Het brandmeldsysteem voert bij brand een honderdtal sturingen uit.
Het is in dit object uniek dat bij een handmatige ontruiming ook speciaal geselecteerde sturingen actief worden
om de grote concentratie van mensen ordelijk te kunnen laten ontvluchten.”
===
5. Waarom wil B&W de R.I.E. niet openbaar maken?
Er is ook een R.I.E. opgesteld.
Dit is een beoordeling over veilig werken.
B&W weigert de R.I.E. openbaar te maken.
http://www.rie.nl/
Mevrouw Kiki