Gudde: alles doen om sponsors terug te halen

nieuws
Euroborg - Foto: Flickr 21millimeter (CC BY-SA 2.0)

Het gaat niet goed met de commerciële zaken bij FC Groningen. Dat blijkt uit de nieuwjaarstoespraak van directeur Wouter Gudde, woensdagavond in het Hitachi Stadium.

Van de sponsoren wil na dit seizoen 28 procent het contract met de club opzeggen. Vergeleken met tien jaar geleden komt er 2,5 miljoen euro minder binnen aan commerciële inkomsten. Gudde spreekt dan ook van een zorgwekkende situatie. De club wil er dan ook alles aan doen om sponsors te boeien, te binden en te behouden.

Hoe dat moet gebeuren, moet blijken uit een nieuw commercieel plan, dat volgende maand openbaar wordt gemaakt. Het belangrijkste daarbij is het aanbieden van attractief voetbal op de mat. Verder moet een bezoek aan de club een complete middag of avond uit worden, waarbij de sponsors hun netwerk kunnen uitbreiden. Wel gaat volgens Gudde het beleid veranderen. Er worden minder kortingen verstrekt en de contracten met sponsors worden meer gelijkgetrokken.

Tenslotte de horeca: FC Groningen neemt het 50 procent aandeel van MartiniPlaza over. Daarmee wordt de FC per 31 januari a.s. met FC Groningen Horeca voor de volle honderd procent eigenaar van de horeca-activiteiten in het Stadion. Gudde verwacht daardoor meer omzet tijdens wedstrijddagen.