De Gemeente Groningen stelt in een brief aan de gemeenteraad dat ze in gesprek is met een nieuwe partij om haar aandelen in Groningen Airport Eelde over te nemen. Het vliegveld heeft voor dit jaar een negatieve begroting van 1.357.000 euro.
In december 2017 besloot de gemeenteraad het gemeentelijke aandelenbelang van 26% in Groningen Airport Eelde te verkopen. Volgens het college is aan een partij is een concreet voorstel gedaan. Volgens de gemeente is het afblazen van deze verkoop ‘mogelijk mede te wijten aan het huidig presteren van de luchthaven’. Ook de komende jaren lijkt een negatief saldo te blijven bestaan op de rekening.
Naast de gemeente Groningen zijn ook de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Tynaarlo en Assen aandeelhouder van het vliegveld. De aandeelhouders spraken afgelopen maandag met het bestuur van de luchthaven.
De aandeelhouders willen dat het bestuur van de luchthaven meerdere scenario’s voor haar toekomst gaat ontwikkelen. “Pas als voor deze periode meerdere scenario’s zijn ontwikkeld en doorgerekend kunnen wij als aandeelhouders in eerste instantie bepalen of wij GAE überhaupt kunnen en willen helpen en of dat vanuit staatssteunoptiek mogelijk is. Het vraagt van alle aandeelhouders een heroverweging van de positie,” zo stelt de gemeente. Een nieuwe brandweerkazerne komt er dan voorlopig ook niet.
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
Bekijk reacties
Denk dat de voornaamste reden de zoveelste chartermaartschappij die gestopt is na het opmaken van de eerste aanbieding van het vliegveld. Dat is zo langzamerhand heilloze weg... eerst triomfantelijk nieuwe vluchten aankondigen en binnen enkele jaren zijn ze weer verdwenen.
Hoeveel Eigen Vermogen heeft het vliegveld nog? Als de stekker niet op tijd uit getrokken wordt kunnen schuldeisers toch bij de aandeelhouders aankloppen voor compensatie wegens wanbeleid? En is dat hoofdelijk aansprakelijk ?
de pvda roept steeds dat de gemeente er niet is om een vliegveld in de lucht te houden. wat voor tekst zullen ze nu weer hebben?
Zo langzamerhand is wel duidelijk dat het vliegveld geen perspectief heeft.
De economische waarde is beperkt en op vakantie met het vliegtuig kan echt niet meer.
Wat mij betreft wordt het vliegveld gesloten, ook voor de hobbyvliegers.
Neem als aandeelhouder nu gewoon je structurele verlies op deze voorziening voor lief. Waar men jaarlijks miljoenen aan verliezen voor lief neemt doet een gemeente Groningen nu moeilijk. Zet Nijdam er als directeur neer en binnen een jaar worden er zwarte cijfers geschreven.
Wil je dit vliegveld winstgevend maken dan zul je toch eerst de baan moeten gaan verlengen zodat ook de vliegtuigen welke er toe doen hier kunnen landen en opstijgen.