Hoe kunnen we het klimaatprobleem oplossen? Die vraag werd gesteld aan middelbare scholen in Groningen en Drenthe. In een groot project hebben de leerlingen geprobeerd om met zo veel mogelijk uiteenlopende oplossingen te komen, die de provincies en de waterschappen in kunnen zetten om het klimaat te helpen.
Donderdag was de feestelijke afsluiting op de Zernike Campus. Daar werden prijzen uitgereikt voor de beste oplossingen en konden de leerlingen workshops volgen. Ze zijn enthousiast over het project. “Het was wel een groot project, maar ik heb er veel van geleerd,” vertelt Sanne. Zij onderzocht met haar groepje een Rain(a)Way tegel. “Die zorgt ervoor dat het riool het minder druk heeft. Het water wordt dan vastgehouden zodat het langzaam weg kan lopen.”
De jongeren vinden het goed dat juist zij ingezet worden om deze oplossingen te bedenken. “Jongeren zijn creatiever,” legt Bas uit. “Oudere mensen houden zich denk ik toch wat meer vast aan een bepaald inzicht.” “De jongere generatie heeft er later ook meer profijt van,” vertelt Rianne. “Het is wel goed dat zij ook creatieve ideeën verzinnen en dat daar dan ook naar geluisterd wordt.”
De leerlingen volgen allemaal Technasium op de middelbare school. Erwin van Dijk van de Stichting Technasium en organisator van het project, kijkt tevreden terug. “Leerlingen kunnen out of the box denken. Ze denken zonder beperkingen die wij soms als bestuurders wel hebben.” Hij hoopt dat er ook echt iets met de oplossingen gedaan wordt. “Er is een grote kans dat het door de provincies en waterschappen opgepikt wordt. We hebben met alle groepjes een ideeënboek gemaakt die is overhandigd aan bestuurders en experts van de waterschappen.”
Verschillende ramen van het appartementencomplex aan de Oosterhamriklaan zijn gesprongen en het gebouw ligt er…
In en rond de binnenstad zijn zaterdag meerdere winkeldieven aangehouden. Dat meldt nieuwsfotograaf Patrick Wind…
Hoe de wind ook waait, korenmolen Wilhelmina in Noorderhoogebrug zal er niet van kunnen profiteren.…
In een speeltuin aan de Jensemaheerd in de wijk Beijum heeft afgelopen donderdag 31 oktober…
Bij een verkeersongeluk zaterdagmiddag op het Gedempte Zuiderdiep is de bestuurder van taxibusje op een…
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen maakt zich zorgen naar aanleiding van verschillende signalen…
Bekijk reacties
Wat een arrogantie. Creativiteit heeft niets met leeftijd te maken. Het staat nota bene in de tekst: "Leerlingen kunnen out of the box denken. Ze denken zonder beperkingen die wij soms als bestuurders wel hebben". Niet elk idee is uitvoerbaar, hoe leuk bedacht het ook is of klinkt. Ik vind wel dat het wat minder bureaucratisch mag, dát beperkt de creativiteit ontzettend.
Het klinkt meer als het doen voor het milieu ipv klimaat. Verder is er geen klimaatPROBLEEM. Klimaat is van alle tijden en veranderd ook in alle tijden. We moeten ons dus hooguit aanpassen. Stop met het woord probleem, dat jaagt onterecht angst aan en krijg je doorgedraaide kinderen van als die greta. Maar ik weet wel waarom die kinderen ingezet worden: subsidies en dus geld. Alsnog een grote mensen "probleem".
Ik zie hier verder ook niets dat meetbaar het klimaat gaat beïnvloeden. Hooguit het lokale milieu.
Ik zie nog steeds maar 1 echte oplossing om het milieu beter te maken: geboortebeperking en kernenergie. 1000 miljard beraamd door die gek van een Timmermans, hoeveel (mini) kerncentrales kun je daar wel niet van bouwen.
Ik zou zeggen ...pleur over de zon een paar emmers water ...
Dat is namelijk de kachel die zorgt voor de opwarming van de aarde.
De zon zorgt voor de opwarming van het klimaat.
Of ..( een andere oplossing) ..verplaats de aarde een paar duizend kilometer van de zon af ..
Realistisch ?
Tuurlijk ..tuurlijk,
Jij bent gestoord Strobosje …
Tja ..mocht U denken het klimaat te kunnen beeninvloeden bent U nog naïever dan een kleuter op de kleuterschool.
Bent U nog naïever dan de leerling in de basis school .
( voorbeeldje) ..die kan men ook heel lang wijsmaken dat Sinterklaas bestaat.
En dan zeggen ..na een paar jaar.. Sinterklaas bestaat niet ? ..
En U bent verbaast dat de jeugd U nog steeds vertrouwd?
Gehersenspoeld vanaf de kleuterklas tot aan de hoge school ?
Het hele klimaat verhaal is gebouwd vanuit de ondernemers gedachten ..
We MOETEN er wat aan doen ..we moeten wat ondernemen..
Er vals t heel veel aan te verdienen.
Het kost een beetje ..maar met een goed onderbouwd sprookjes verhaal kan men de honderden miljarden BELASTING GELD. die de "oplossingen" gaan kosten…. bekostigen.
Een win win situatie .
De Nederlander Opgevoed vanaf de kleuterklas tot aan de universiteit zal Uw verhaal als zoete koek slikken en als ondertussen opgeleide (ondernemer|) V.O.C mentaliteit graag mee werken aan het plukken van de onwetenden die bang gemaakt er alles (geld) voor over hebben om ONS land te redden van het stijgende water ..en de brandende zon.
Redden van de stijgende zee ?
MMMhhh...
Nu nogmaals... ten overvloede...? eventjes er voor alle duidelijkheid er bij vermeldend..... dat men niets kan doen aan het klimaat.. de ZON is de motor van onze energie (klimaat) probleem.
Dezelfde zon ..is al heel lang bestudeerd ..en men ( de wetenschappers) zijn er ondertussen achter gekomen ..dat de zonnewarmte fluctueert en dat het klimaat opwarmt en weer afkoelt.
We zitten nu in een opwarmingsperiode die is begonnen vanaf ongeveer 1850 ..tot heden .. laten we zeggen de laatste opwarming uit een serie van duizenden keren opwarming en afkoelen.
Dat is de natuurlijke cyclus bepaald door de zon.
We kunnen ons alleen maar aanpassen en moeten niet de illusie moeten hebben dat we er ene fuck aan kunnen doen.
De slimme ondernemer spint er garen bij.
Geld verdienen over de rug van Uw angst, die vanaf de kleuterschool er bij U is ingestampt.
Bangmakerij en schijnoplossingen ..daar zijn ze goed in onze leiders ..onze ondernemers.
Omdat U hen gelooft.. en U weet ondertussen wat geloof aanricht in onze wereld.
Ons milieu ..dat is een heel ander verhaal ..maar ook dat wordt bestuurd gestuurd aangepast misbruikt door dezelfde ondernemers.
Geld ..macht ..invloed.. misbruik van onze ( Uw) naïviteit.
Gevoed door de onderwijzers ..ook gehersenspoeld door hun “opleiding”.. met als hoofdgedachte ..geld ..verdienen…. geld verdienen ….inspelend op Uw onderbuik gevoel ..dat we binnenkort allemaal dood gaan ..al dan niet door het klimaat dan wel door de vervuiling van ons milieu, als we er niets aan doen.
Sure ..
De polen smelten ..de zee stijgt ..Sinterklaas bestaat en de kerstman ook, ondernemer technisch gezien.
Wie is hier nou dom ?
Wie is hier nou eigenlijk blind.?
Wie is hier nou gek ?
Uw antwoord “geloof”.. kennende ..denk Ik het te weten .
Welterusten ..medelanders blijf dromen ..
Vriendelijk de groeten
René
Slechts één zinnetje uit je reactie, René: "Wie is hier nou dom?"
Komt-ie: (onder anderen) jijzelf dus.
En een heel lang lulverhaal verandert daar echt niets aan.
René kan er gewoon niet tegen dat er mensen zijn die creatiever zijn dan hij en out of the bus denken :p
René,
we snappen allemaal dat u een ander beeld heeft op de ontwikkeling van de aarde.
Een preekbericht zal dit niet veranderen.
Doe dit al helemaal niet onder een bericht van een groep enthousiaste jong-volwassenen, die zich graag inzetten voor onze aarde. Deze generaties zullen binnenkort bepalen hoe de wereld in elkaar gaat zitten. Met, óf zonder uw hulp.
Onthoud, mijn reactie is er puur om u er op te attenderen dat het oorspronkelijke bericht gaat over een Technasium-middelbare-school-project.
Met vriendelijke groet,
Silke.
Beste Pieter,
Ik pik twee puntjes uit jouw reactie. Ten eerste het creatief, out-of-the-box denken.
"Pubers zijn opvallend goed in het bedenken van creatieve oplossingen. Daarin zijn ze ook nog eens beter te trainen dan volwassenen", geciteerd uit een artikel (https://www.nwo.nl/actueel/nieuws/2016/magw/kansen-scheppen-met-het-creatieve-puberbrein.html) over onderzoek van het Brain and Development Lab van de Universiteit Leiden. Dit is maar een klein voorbeeld van veelvuldig wetenschappelijk onderzoek dat wordt gedaan naar het creative brein van kinderen en jong volwassen.
Ten tweede je opmerking over arrogantie. Een arrogant persoon voelt zich boven anderen verheven. Bestuurders, onderwijzers, bètaberoepsprofessionals, enz. die aangeven dat ze veel baat hebben bij de creatieve oplossingen van jonge mensen, plaatsen zichzelf niet boven anderen, maar maken juist ruimte voor input vanuit de jeugd. Mijn inziens is dit het tegenovergestelde van arrogantie.
Je hebt gelijk dat niet elk idee uitvoerbaar is. Dat wordt ook door niemand die bij dit project betrokken is beweerd. Maar alleen al het feit dat honderden middelbare scholieren de kans krijgen om aan actuele, maatschappelijke uitdagingen te werken; dat ze serieus worden genomen door bestuurders en vakexperts en dat ze voor een grote groep mensen en de media leren om (zichzelf) te presenteren maakt een project als deze meer dan de moeite waard. Wellicht ook goed om te weten dat alle betrokken van de provincie, waterschappen, gemeente en onderwijsinstanties dit belangeloos doen.
Hartelijke groet,
Erwin van Dijk