Docenten die beginnen met lesgeven op een middelbare school en goed begeleid worden, verlaten het onderwijs minder snel en ontwikkelen ze zich sneller. Dat blijkt uit onderzoek van Michelle Helms-Lorenz, hoofddocent aan de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen.
Uit het onderzoek blijkt dat scholen waar leerlingen een hoge sociaaleconomische status hebben, de uitval van startende docenten het kleinst is. Ook vallen docenten die op latere leeftijd beginnen, de zij-instromers, eerder uit dan jongeren.
Helms-Lorenz ziet in haar onderzoek verder dat oudere mannelijke docenten minder ondersteuning bieden aan nieuwe docenten. “De huidige begeleidingstrajecten werken niet even goed voor iedereen,” aldus Helms-Lorenz. “Zo zien we bij beginners die niet veel verbeteren in de loop der jaren, minder contacturen met begeleiders. We willen daarom dat de begeleiding op scholen rekening houdt met de persoon en de omgeving waar die moet functioneren. Daar is ruimte voor verbetering.”
Helms-Lorenz pleit daarom voor meer afstemming van de begeleiding op de beginnende leraar, de klassen én de begeleiders. “Bij het verdelen van klassen kun je kijken of de docent wel bij de leerlingen past. Of je kunt beginnende docenten coachen in het omgaan met achtergrondverschillen tussen enerzijds de leerlingen, en anderzijds tussen de docent en de leerlingen.”
De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…
Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Zondag 22 december hebben Stadjers Raheel Ahmed en Haris Zaman de tweede prijs binnengehaald in…
Myron Hamming, voormalig stadsdichter van Groningen, is sinds deze week Awareness Ambassadeur bij Unicef Nederland.…