De afstand tussen de gemeente Groningen en de inwoners wordt groter. Dat stelt de Ombudsman Groningen in het jaarverslag over 2019, dat maandagochtend werd gepubliceerd.
Volgens ombudsman Marijke Hermans is contact maken met de gemeente lastiger geworden. Het gebruik van één algemeen toegangsnummer van waaruit je niet snel wordt doorverbonden en geen vermelding meer van namen of doorkiesnummers in brieven zijn daar volgens Hermans voorbeelden van. “Inwoners ervaren barrières in hun contact met de gemeente”, aldus de ombudsman. “Mensen moeten vaker bellen omdat ze niet worden doorverbonden of teruggebeld, geen reactie krijgen op hun mail of hun melding. Soms zelfs niet op een aangetekende brief.” De meeste problemen liggen bij de afdelingen Stadsontwikkeling en Stadsbeheer.
Opvallend meer mensen zijn in 2019 naar de ombudsman gestapt (24 procent). Overlast is een vaker terugkerend onderwerp. De ombudsman vindt dat de informatie over de rol en functie van het gemeentelijke Meldpunt Overlast & Zorg duidelijker kan.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
Ook door gemeenteraad leden die geen enkele band met Groningen hebben zorgt voor veel onvrede, op sociale media goed te zien en daar wordt door de noordelijke media amper licht op geschenen.
Mensen zonder een 'band' handelen anders dan iemand die wel 'banden' heeft, dat zijn gewoon de feiten.
We zitten in een gemeente vol met mensen die hun carrière hoger prefereren dan de welzijn van de gemeente waar ze op dat moment 'tijdelijk' werken, de bewoners blijven met de puinhopen achter de veroorzakers duiken elders in land weer op in een ander gesubsidieerde baantje.
He, gelukkig.
Het begint erop te lijken dat andere Goningers inmiddels ook gaan aangeven, wat ik al jaren achtereen heb geprobeerd duidelijk te maken.
1.
Meldpunt overlast en zorg?
Probeer ze eens aan de lijn te krijgen.
a. Niet! In het hele weekend. Van een grote stad met 102.000 inwoners.
b. Bereikbaar? Op werkdagen na 10.00 uur!
Vandaag pech. Het antwoord-apparaat erop.
c. Inspreken en dan terugbellen? Ook niet.
Mijn klacht vandaag gaat over:
Nog steeds houtsrook in mijn woonwijk.
Die stokers kennen Corona-longen (nog) steeds niet.
2.
Probeer eens een klacht in te dienen.
Ik kreeg weken geleden - na weken wachten - een brief.
Mededeling: "De afhandeling duurt iets langer dan normaal."
Even rekenen en dan blijkt dat 'iets' zelfs 8 weken te zijn.
3.
En ach, met al de Gemeenteraadsleden heb ik al ruim 10 jaar niks.
Ik heb - immers - al ruim 10 jaar een ambtenaren contactverbod.
Geen raadslid pakt dat probleem op en aan.
Zij allen vinden het - kennelijk - doodnormaal.
4.
U snapt het vast al.
De 'relatie' met de Lokale Ombudsman is er de afgelopen jaren niet beter op geworden.
Maar wie haar functioneren beoordeelt, is mij een raadsel....
Mevrouw Kiki
# iedereen!
Ik ontving zojuist een mooi - kastje / muur - verhaal.
1.
Partij van de Dieren is bezorgd om de longpatiënten van Beatrixoord in combinatie met Biomassacentrale van Carex te Haren.
2.
Gemeente Gemeente zegt in DvhN een reactie- 13 maart 2020:
"Niks aan de hand! De uitstoot is binnen de normen. Als je er last van hebt moet je bij de GGD zijn!"
Dat zijn 3 apen in 1 mouw!
1.
Want:
Als je naar aanleiding van je gezondheidsklachten over de houtrook-uitstoot naar de GGD belt,
verwijst de GGD je ''mooi'' naar de Gemeente Groningen.
2.
En:
Er zijn nog steeds GEEN wettelijke normen van houtrook -uitstoot in woonwijken.
3.
De Partij van de Dieren weet donders goed dat er geen normen zijn.
Mevrouw Kiki