De publieksdag voor de waterstoftrein op het Hoofdstation kon zaterdag op flink wat belangstelling rekenen. “Mooi om te zien dat er veel animo is voor treinen en duurzaamheid.”
Deze weken wordt er tussen Groningen en Leeuwarden getest met een waterstoftrein. Een primeur voor Nederland want nog nooit eerder reed zo’n trein op het Nederlandse spoorwegnet. “Ik ben onder de indruk”, vertelt gedeputeerde Fleur Gräper (D66). “De eerste testresultaten zijn positief en misschien ook wel positiever dan dat wij verwacht hadden.” In Duitsland wordt er ook gereden met een waterstoftrein maar daar zijn de afstanden korter. Tussen Groningen en Leeuwarden blijkt dat de trein zich goed gedraagt. “Alleen wat kleine dingen”, zegt directeur Anne Hettinga van Arriva. “Maar daar is het ook een testperiode voor.”
Eén van de aanwezigen zaterdagmiddag was minister Stientje van Veldhoven. “Ons doel is om in 2040 volledig emmisieloos te rijden op het Nederlandse spoor”, liet de minister weten die tevens onder de indruk was. “Het tanken heeft mij verbaasd. Het zijn twee kleine dopjes waar dat moet gebeuren en dat gaat sneller dan als je bijvoorbeeld diesel tankt.” Ans Rietstra van ProRail noemt 2040 mooi. “Maar het kan sneller. Sterker nog, als het aan mij zou liggen zou ik zeggen, kom op de schouders er onder.”
De testritten vinden ook komende week nog plaats. Daarna vertrekt de trein weer richting Duitsland.
Bij een 1-1 gelijke stand is de competitiewedstrijd tussen Heracles en FC Groningen definitief gestaakt…
Volgens ESPN is een FC Groningen-supporter naar beneden gevallen van de tribune tijdens de wedstrijd…
Winterstad Groningen stond vanavond om 19.00 uur een minuut stil vanwege de aanslag op de…
FC Groningen speelt zaterdagavond haar laatste wedstrijd van 2024 op bezoek bij Heracles Almelo. Beide…
Zondag is het guur bij 5 graden, een stevige westelijke wind en vallen er enkele…
Het is de kortste dag van het jaar. Voor sommige inbrekers de kans om rond…
Bekijk reacties
Bijzonder slecht idee, een trein op waterstof.
Het kost dubbel zoveel stroom om waterstof te maken, terwijl je een trein, met een bovenleiding, gewoon op stroom kunt laten rijden. En meer stroom betekent meer fossiele brandstoffen, dus meer CO2-uitstoot. Bovendien is er een enorme vraag naar waterstof voor de industrie.
Geheel eens met ??? Men kan het geld beter uitgeven aan bovenleiding! Dan zijn er ook niet allemaal verschillende treinsoorten nodig. Bovendien is waterstof extreem brandgevaarlijk en tanken kan alleen met in acht neming van veel veiligheid voorschriften!
Ik denk toch, dat elektrificeren op den duur beter is. Het kost eenmalig natuurlijk meer, maar dan ben je er ook zeker van, dat je verder van veel problemen af bent.
Daarom zijn de aloude trolleybussen, zoals in Arnhem, veel beter dan die accubussen. Hoe lang houden die accu's het uit op den duur? Daarom kun je in de toekomst beter op trams inzetten, dan op bussen in de stad Groningen.
De energietransitie wordt verkeerd aangepakt, of althans in de verkeerde volgorde. Het hele verhaal heeft te maken met de energiemix en het terugdringen van het totale energieverbruik.
Als eerste moeten zo snel mogelijk alle kolencentrales dicht, vervangen door geïmporteerd gas is nu nog zinvol. Verder moeten woningen zo snel mogelijk worden geïsoleerd. En ten derde moet er zoveel mogelijk dakoppervlak snel worden gebruikt voor zonnepanelen.
Windmolens zijn nuttig, maar kunnen niet oneindig worden neergezet.
Ook denk ik aan de grootschalige plant van bomen in weidegebied om CO2 af te vangen.
Als laatste denk ik aan de bouw van kerncentrales, bijvoorbeeld op de Maasvlakte in verband met koelwater en de afvoer/opslag van kernafval, dat kan dan bijvoorbeeld over water naar de oude mijnen van Limburg. Een Europees kernenergieprogramma zou in deze goed kunnen werken.
Over bussen en treinen zou ik willen zeggen dat er momenteel nog heel veel elektriciteit moet worden gemaakt in kolen en gascentrales met het nodige verlies.
Dus als de energiemix nog niet zodanig is dat er meer elektriciteit rechtstreeks wordt gewonnen, dan kunnen bussen en treinen misschien beter nog een tijdje op geïmporteerd autogas rijden.
Zeer goed idee, in plaats van een lang traject te gaan electrificeren gewoon over op de volgende fase van aandrijving.
Deze waterstoftreinen zijn ook op andere trajecten in te zetten indien nodig. Net als accubussen ook andere trajecten kunnen rijden ipv de vaste trajecten van de tram. De moderne accupacks kunnen zomaar een miljoen of meer kilometers mee in auto's dus in bussen mag dat ook niet een groot probleem meer zijn. Maar de waterstofbussen volg ik natuurlijk ook met grote belangstelling, daar zit nog een grote ontwikkeling in.