Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar vrijdagochtend was het dan eindelijk zover. Met een stuk minder feestelijkheden dan gepland werd de Helperzoomtunnel geopend voor het verkeer.
De aanleg van de tunnel verliep niet zonder problemen. Toen bouwcombinatie Herepoort de tunnelbak in mei van 2018 op zijn plaats wilde schuiven, werd de bouw op stel en sprong stilgelegd. De grond onder de tunnelbak liet zich niet voorspellen. Het koste de bouwers een jaar (ook door een gebrek aan treinvrije tijd op het spoor) om de tunnel opnieuw te plaatsen. Dat gebeurde in augustus van vorig jaar.
Met de opening van de tunnel, die door het coronavirus zonder veel feestelijkheden is geopend, sluit ook de beruchte spoorwegovergang bij de Esperantokruising. Na de laatste trein van vrijdagavond wordt de spoorwegovergang permanent afgesloten voor verkeer. Auto’s rijden vanaf dat moment via de Helperzoomtunnel of via de Hereweg. Fietsers kunnen het spoor ook onder station Europapark kruisen.
Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…
De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Bekijk reacties
Fijn, dan kan die bizarre spoorwegovergang Esperantostraat eindelijk dicht.
@Merel, voor o.a. fietsers daar is dat voorlopig niet zo fijn.
Fijn omfietsen voor degenen in Herewegbuurt richten oosten moeten, of vanuit Oosterpoort naar het westen.
Dan moet ik omfietsen, daar ben ik niet blij mee. De tunnel is echt mooi geworden. Grote klasse
Ik denk dat velen deze spoorwegovergang gaan missen. Het was een snelle verbinding voor de Oosterpoorters met de Herewegbuurt en het Sterrebos.
Het is alleen jammer dat wanneer je op de fiets vanaf Haren komt je een rottige voorrangssituatie krijgt voorgeschoteld, waardoor je op de fiets alsnog beter het Tunneltje bij Klein Martijn kunt nemen.
Ontwerpend Nederland: Wie bedenkt zo'n onoverzichtelijke oversteek voor fietsers vlakbij de bocht naar de nieuwe tunnel? Het is niet de vraag óf er ongelukken, maar eerder wanneer... Als fietser moet je achterom kijken om over te steken. Het is net of de gemeente alleen kijkt naar doorstroming van het autoverkeer. Dat kwetsbare fietsers in levensgevaarlijke situaties terechtkomen, is blijkbaar minder belangrijk.
Wil je het voor fietsers veilig maken dan moet hier een fietstunnel gemaakt worden, zodat fietsers vanaf het nieuwe fietspad rechtdoor onder de weg door kunnen.
Volgens de website van het DVHN (dec. 2017) is de motivatie voor de voorrangsregels bij de tunnel:
'Voornaamste reden is dat automobilisten vanuit de tunnel geen goed zicht hebben op de fietsers.'
'De gemeente betoogt verder dat het ook voor de doorstroming beter is om automobilisten voorrang te geven. Als ze op fietsers moeten wachten kan de tunnel vol komen te staan. Dat is gevaarlijk en ook niet goed voor de luchtkwaliteit.'
Of dit de juiste argumenten zijn zal moeten blijken.
Hopelijk zonder ongelukken.
Merel, heb je ook nog een diplomatieke reactie over de Esperantokruising? Voor wat betreft fietsers e.d. dus t/m 2025.
Ik ben er vandaag doorgereden en zag dat op de aansluiting met het Helperpark stoplichten staan. Ik zal er dus niet vaak doorheen rijden want als het kan mijd ik stoplichten.