Er is grote kans op schade aan woonhuizen door de bemaling van het grondwater tijdens de verdiepte aanleg van de zuidelijke ringweg. Daarvoor waarschuwt de actiegroep ‘Groningen Verdient Beter’.
Voor de aanleg moet het grondwater op een diepte van 36 meter worden gedraineerd, om wateroverlast voor de verdiepte ringweg te voorkomen. Volgens Deltares, een onafhankelijk instituut voor toegepast onderzoek op het gebied van water en ondergrond. veroorzaakt dat een sterke helling in het grondwatervlak, waardoor een grondwaterstroom op gang komt. Het effect daarvan strekt zich uit vanaf de Grote Markt tot het zuiden van Helpman. In die omgeving neemt de inklinking van de grond toe en daardoor ontstaat een grote kans op verzakkingen en op scheuren in gevels, muren en leidingen. Tegen het ontwerpbesluit kan tot 8 april schriftelijk een zienswijze worden ingesteld bij waterschap Hunze en Aa’s.
De raadsfractie van de Partij voor de Dieren heeft hier eind 2015 ook aandacht voor gevraagd. De fractie wilde toen van het Stadsbestuur weten wat de aanpak van de zuidelijke ringweg betekent voor de stand van het grondwater. De PvdD wilde ook weten welke maatregelen er komen en wie daarvoor betaalt. Volgens de partij was er sprake van bezorgdheid bij omwonenden.
Reizigers op de treintrajecten tussen Groningen en Winschoten, Veendam en Assen moeten tot waarschijnlijk donderdagmiddag…
De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…
De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…
Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…
In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…
Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…
Bekijk reacties
Dit groepje lieden die niemand vertegenwoordigen grijpt iedere aanleiding aan om te zeuren over de ombouw van de ringweg.
Ga toch eens wat nuttigs doen ipv voortdurend op zure toon een ander het leven lastig maken.
De claims van dit groepje zijn nergens op gebaseerd, ergens iets gegoogled en vervolgens denken dat je deskundig bent.
Onderzoeken over de effecten van de bemaling zijn helder, dit gezeur is niets meer dan het gedrein van een gefrustreerde peuter die te lang in quaranteine heeft gezeten.
Mensen worden nodeloos bang gemaakt door tegenstanders van de ringweg die hun gelijk proberen te halen. Het risico op verzakking is klein omdat de ringweg niet op een veenpakket wordt gebouwd maar door een zandrug waar ook de huizen op staan. Daarnaast moet Herepoort het project Grondwaterneutraal bouwen. Dit wordt door de projectorganisatie gemonitord zodat er direct kan worden ingegrepen als de grondwaterstand te veel wordt beïnvloed.
In de aanvulling op het geheime second opinion rapport zuidelijke ringweg is een deel 2 gekomen .Daarbij waren aanwezig
2 pers. ARZ
4 pers. RWS
3 pers prov Groningen
1 pers. Fugro
1 pers TNO
3 pers Deltares
Op pagina 4 duiden deze personen duidelijk op dit risico.Tevens stond in Deltares 1 invloedssfeer 500 m nu in rapport 2 is dat 350 m1 invloedssfeer zowel noordelijk(stadse kant ) als zuidelijke kant.
Bij het stuk staat op pag 1 en 2 . Op basis van een referentie ontwerp is het contract opgesteld . Het referentie ontwerp is half om half bouwen (eerst zuidelijke tunnelbuis na gereed dan noordelijke stadse kant met diepwanden en geheel met onderwaterbeton.
Maar Herepoort wil in een keer de volle breedte 35 Meter bouwen en waar onder waterbeton komt toch bronbemaling gebruiken. Onderwater beton is om geen bronbemaling te gebruiken..
Bronbemaling is voor een vak en Herepoort wil 6 vakken te gelijk bemalen..
Het is duidelijk een aanwijzing op gevaar !!!
Olala wat is de overheid toch ''lekker bezig' met de zuidelijke ringweg.
Advies aan direct en verder weg omwonenden:
1. Vraag op officiële wijze aan de overheid welke afstand tot de woningen/bedrijven zij als belanghebbend erkent.
2. Neem contact op met Reinier Brongers van StabiAlert.
Hij is een topdeskundige op het gebied van rotering en tordering van woningen en gebouwen door beweging
van de ondergrond.
3. Neem contact op met Ons Land Ons Lu (Appingdam).
Zij hebben concrete kennis van en zijn gericht op het doen van onderzoek van de ondergrond:
o.a. ten gevolge van bevingen en ondergrondse waterlopen.
4. Neem contact op met het Warmtestad Groningen.
Laat je informeren waar in jouw omgeving hun warmteprojecten zijn.
5. Stel de Lokale Overheid, Nationale Overheid en de aannemer verantwoordelijk voor alle toekomstige schade.
6. Neem een calamiteitenverzekering. Of verhoog deze.
7. Construeer buurtgroepen om elkaar goed en feitelijk te informeren.
Zorg dat dit project of goed gaat of stopt!
Heel veel succes!
Mevrouw Kiki
PS
1. Jammer dat bij het bericht niet is gemeld bij welke instantie men die zienswijzen voor 8 april 2020 moet indienen.
2. Ook op de website van de Aanpak Ring Zuid is daarover ook niets te vinden!
3. Als je http://www.duckduckgo.nl - intypen: zienswijze ontwerpbesluit ringweg 8 april 2020 - kun je bij
de Groninger Gemeentesite wel tal van bestemmingsplannen en hogere geluidsontheffingen zien.
ik zit op dit moment dit Tweede second opinion rapport zuidelijke ring door te lezen meer dan 80 paginas.
Herepoort houdt nergens rekening met een second worse case senario !
Berekeningen kloppen niet,Het Sterrebos ontwatering wordt niets tegen gedaan !
Herepoort wil de klei/keileem/potklei weg zuigen ! Hoe ? Het zand dan ?
Ze constateren dat er te weinig ruimte buiten de lengte damwanden is !
Er zijn binnen de gemeente Groningen nog geen gronddepots voor gescheiden ontgraving aan gewezen !
Er is nog geen water vergunning. Er is nog een gesloten kuip om een proef voor water onttrekking op uit te oefenen.
Er zijn geen grond controles(schuiving) op de dicht bijzijnde gebouwen geschied ! Druk op kelders !
Dichst bijstaande huizen op staal gebouwd staan 8,50 m van de VDL en 3 viaducten staan dicht op gebouwen.
Er is geen risico aanpak op door buigende damwanden en grotere trek krachten dan de huidige trek ankers kunnen hebben .Hoe zeker is dat de grond ongeroerd en schoon is ?
Zie werkelijk niet in waarom bevindingen van Deltares over de gevolgen van de nieuwe zuidelijke ringweg voor de grondwaterstromen, weggezet moeten worden als hysterie en bangmakerij. Deltares is een onafhankelijk kennisinstuut dat vaak samenwerkt met de TU Delft. Zeker geen sektarisch actiegroepje dus.
Had even de stille hoop dat het mooie weer een positieve invloed zou hebben op de meninkjes van onze oude knarren, maar helaas. Misschien moeten eerst de mussen dood van het dak vallen.
De gebruikelijke onheilvoorspellers laten ook weer van zich horen.
Ondanks dat hun voorspellingen nooit uitkomen hindert hun dat niet bij het aanslaan van een alarmistische toon.
Nee, de damwanden zijn niet omgevallen en de tunnel bij de Helperzoom gaat toch echt open ondanks de voorspellingen van zich deskundig wanende mensen.
Het indienen van een zienswijze is niks meer/minder dan een onderdeel van een democratisch en juridisch proces.
Maar goed dat dat proces zo verloopt. Het zou toch wat zijn zeg als je ergens niks van zou mogen vinden.
Het is aan juristen en deskundigen te oordelen op de juiste onderbouwing van een zienswijze.
Geen gezeur of overbodig maar gewoon de realiteit.
#RealJack
U schrijft:
"Onderzoeken over de effecten van de bemaling zijn helder (...)"
Vraag:
Over welke onderzoeken heeft u het dan heel concreet?
# Marc
U schrijft:
"Het risico op verzakking is klein omdat de ringweg niet op een veenpakket wordt gebouwd maar door een zandrug waar ook de huizen op staan.
Daarnaast moet Herepoort het project Grondwater neutraal bouwen.
Dit wordt door de projectorganisatie gemonitord zodat er direct kan worden ingegrepen als de grondwaterstand te veel wordt beïnvloed."
Vragen:
1. Hoe groot is de kleine kans op schade?
2. Wat voor type schades kan er ontstaan?
3. U wekt de indruk dat u insiders antwoorden geeft. Bent u betrokken bij dit project?
#Muijzert.
Over welk rapport van 80 pagina's heeft u het?
Waar kan ik dat rapport vinden?
Ik heb zojuist - via de juriste van het Waterschap Hunze en AA's - info ontvangen.
Daar zit geen rapport van 80 pagina's bij.
Maar wel het EIGEN (!!) bemalingsADVIES: van de Combinatie Herepoort.
De Combinatie Herepoort schrijft in haar eigen bemalingsADVIES - 23 -1-2020 - pag 32/47:
"Voor op staal gefundeerde bebouwing en leidingen geldt dat deze in zekere zin de maaiveldzakking zullen volgen.
In het algemeen geldt dat daar waar deze zakkingen ongelijkmatig zijn de kans bestaat dat schade optreedt.
In dit CH bemalingsADVIES zitten zeer indrukwekkende kaartjes over de enorme verre reikwijdte op de omgeving,
door de waterdaling.
Mevrouw Kiki
Kom jij eerst eens uit voor wie je werkelijk naam wie je bent ,dan pas ben je een grote vent.Alle die hier onder schuilnamen praten en met veel bla bla op niets gebaseerd.Ik schrijf onder mn eigen naam en heb het deltares rapport voor me liggen en Deltares is een zeer gerenomeerd ing bureau te Delft. Ieder die ik hier boven genoemd hebben zaten gezamenlijk om tafel en zijn het met de conclusie eens.
Conclusie de gehele verdiepte ring weg zou met onder water beton gebouwd moeten worden en met andere fundering trek draai anker cq kleef palen.Herepoort bouwt geen second worse case senario in en dat geeft veel te grote risicos..
Bij onderwater beton heb je totaal geen bronbemaling nodig. Bij half om half bouwen heb je ruimte om van buiten de kuip te ontgraven.Ik geef alleen het advies bouw die zuidelijke buis 260 cm breder.Dan kan het verkeer veilig 2 x 2 rijbanen door deze buis rijden en achteraf is deze tunnelbuis breder voor bredere rijstroken of voor een vlucht strook.
Maak van de skievijver depots..Het aller beste zou geweest zijn de weg op de huidige hoogte te laten liggen en alleen een derde rijbaan aan beide zijden eraan te bouwen en een aquaduct onder het Jullianaplein /Hoornsediep door te leggen en niet 8 a 9 m de lucht in te gaan.Had bij het Winschoterdiep ook aquaduct ipv een nieuwe brug gemaakt..Dhr Hillen zei het is mijn werk en van niemand anders.