Met een aantal hekken en verkeersregelaars kwam er in de nacht van vrijdag op zaterdag een einde aan de spoorwegovergang bij de Esperantokruising. De spoorwegovergang wordt de komende tijd gesloopt.
Met de verplaatsing van het rangeerterrein van de zuizijde van het Hoofdstation naar de nieuwe locatie bij De Vork bij Haren wordt er een vierde spoor aangelegd tussen het Hoofdstation via het Europark naar De Vork. Spoorbeheerder ProRail vindt een spoorwegovergang met vier sporen te gevaarlijk en daarom moet de overweg wijken. Daarnaast is de overweg sinds vrijdag overbodig geworden met de opening van de Helperzoomtunnel waar het autoverkeer gebruik van kan gaan maken.
Fietsers en wandelaar worden de komende jaren omgeleid via de onderdoorgang bij station Europapark. In de toekomst kunnen zij gebruik maken van een fietstunnel die ter hoogte van de Esperantokruising komt. Deze tunnel ligt er op dit moment al deels maar kan pas worden afgemaakt als de tijdelijke zuidelijke ringweg is afgebroken.
In een speeltuin aan de Jensemaheerd in de wijk Beijum heeft afgelopen donderdag 31 oktober…
Bij een verkeersongeluk zaterdagmiddag op het Gedempte Zuiderdiep is de bestuurder van taxibusje op een…
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen maakt zich zorgen naar aanleiding van verschillende signalen…
Een fietser is zaterdagmiddag gewond geraakt bij een verkeersongeluk op de Van Lenneplaan. Dat meldt…
Roeisters Marlies Oldenburg en Ymkje Clevering zijn vrijdagavond gehuldigd in de Akerk. De twee Gyas-roeisters…
Wijck aan de Grote Markt gaat in tegenstelling tot eerdere berichten pas begin volgend jaar…
Bekijk reacties
Het beste op dit kruispunt was: verstand op 0, en op goed geluk naar de overkant. Het is echt ongelooflijk hoe het kan dat dit soort verkeerssituaties jarenlang zijn gebleven, ondanks zware ongevallen. Goed dat het nu eindelijk aangepakt wordt. Wel weer bijzonder dat er nu weer een extra spoor bij moet komen, het zou goed zijn als er eens mensen met een vooruitziende blik aan het werk komen die op voorhand al 1 of 2 extra lijnen hadden laten aanleggen. Zo blijf je bezig.
Inderdaad, heel erg lang. En met stip op 1 als onveiligste verkeerspunt volgens Groningers.
Vreemd genoeg zijn er nu juist relatief weinig verkeersongevallen gebeurd.
Volgens onderzoek 14 ongelukken vanaf 2014 t/m april 2019, met vier gewonden.
(Bron: RTV Noord, 3 mei 2019)
Heel goed dat deze gevaarlijke en onoverzichtelijke oversteek niet meer bestaat. Voor een klein groepje mensen betekent het dat ze een klein stukje verder moeten fietsen. Voor de meesten is er een prima alternatief dat veel veiliger is.
Over een jaar of vijf is het voor iedereen beter.
RealJack, een klein groepje mensen? Vertel.
@Realjack en Evert Jan: er ligt al een tunnelbuis voor fietsers en voetgangers op de plek van de Esperantokruising. Deze wordt over een paar jaar in gebruik genomen zodra de hele zuidelijke ringweg er ligt. Fietsers en voetgangers hoeven dan niet meer om te fietsen.
@EJ
Het handjevol mensen uit sommige delen van de Oosterpoort dat een eindbestemming heeft in sommige delen van de Herewegbuurt en omgekeerd.
Voordeel voor die groep is dat ze niet meer voor een gevaarlijke en veel te drukke overgang hoeven te wachten.
Voor alke andere mensen heeft de afdluiting alleen maar voordelen.
Dat er op onoverzichtelijke en als onveilig ervaren kruispunten relatief weinig ongelukken gebeuren, is omdat iedereen er extra goed oplet. Je wordt uit je comfort zone gedrongen. Dat is ook de reden waarom er aan de Kotkastraat/Bornholmstraat nu minder ongelukken gebeuren. Ze hebben er nu zoveel chaos gecreëerd dat alle verkeersdeelnemers beter opletten. Door iets gevaarlijker te maken dwing je verkeersdeelnemers beter op te letten. Dat vind ik persoonlijk een paardenmiddel. Inherente veiligheid creëren in beter.