Vijftien kilometer spoor vervangen in negen dagen op het traject tussen Groningen en Leeuwarden. Door spoorbeheerder ProRail zijn van de werkzaamheden dronebeelden gemaakt.
De werkzaamheden vonden plaats van 11 tot en met 20 juli. Het spoor tussen Buitenpost en Hurdegaryp werd daarbij in zijn geheel vervangen. Een speciale spoorvernieuwingstrein verwijderde de oude bielzen, plaatste het nieuwe spoor en de dwarsliggers. Om de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren waren er op verschillende plekken langs het spoor depots ingericht waarmee men snel 35.000 ton ballast aan kon voeren.
In de gepubliceerde dronebeelden is de vernieuwingstrein in actie te zien. Men krijgt een kijkje achter de schermen wat er allemaal bij de werkzaamheden gebeurd, maar ook wat de machines zoal doen. Sinds afgelopen maandag rijden de treinen tussen Groningen en Leeuwarden weer volgens het spoorboekje. Het werk is nodig om behalve het spoor in de juiste conditie te houden, ook om vanaf december een extra sneltrein te kunnen laten rijden tussen de twee provinciehoofdsteden.
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…