Lelylijn is rendabel, sneller én goedkoper

nieuws
Foto: Ninostar via WikiMedia Commons (CCY 3.0)

De Lelylijn is de beste keuze voor de bereikbaarheid tussen het Noorden en de Randstad. Dat blijkt onomstotelijk uit een grondig onderzoeksrapport in opdracht van Den Haag en de drie Noordelijke provincies.

Er zijn drie opties bekeken: het versnellen van het bestaande tracé via Zwolle, een bus en de Lelylijn. Die is sneller en goedkoper en stijgt met kop en schouders boven de andere opties uit. ”En dan hebben we het nog niet eens over alle andere voordelen die de lijn biedt, aldus directer Ton Schroor van VNO-NCW en MKB-Noord. “Dit is een prachtige uitkomst van het onderzoek.”

De Lelylijn is met een geschatte investering van 5,3 miljard euro bijna 2 miljard goedkoper dan investeren in het bestaande tracé. Ook levert de hogesnelheidsverbinding een tijdswinst op van minstens 40 minuten bij een non-stopverbinding tussen Groningen en Lelystad. Verder is de lijn rendabel te exploiteren, omdat deze door zijn snelheid en de verbinding een hele interessante optie is voor een grote groep reizigers. Minstens 22.500 reizigers per dag gaan de Lelylijn straks gebruiken. Veel automobilisten zullen de keuze maken voor de trein,’ aldus Schroor.

VNO-NCW en MKB-Nederland vinden dat Den Haag nu snel een besluit moet nemen. De Lelylijn moet een belangrijk onderwerp worden in de landelijke investeringsfondsen én de verkiezingsprogramma’s van alle politieke partijen. “De lijn geeft een belangrijke impuls voor de woningmarkt, de arbeidsmarkt en de economie van heel Nederland,” aldus voorzitter Sieger Dijkstra van VNO-NCW.

Hans de Boer van VNO-NCW zegt: “Ik ben heel blij met dit onderzoek. Dit geeft alle politieke partijen namelijk de feiten die ze nodig hebben om met een gerust hart te kunnen kiezen voor aanleg van de Lelylijn. Dit is goed voor het Noorden, goed voor Nederland én voor een duurzamer samenleving met nieuw spoor! De schop moet nu zo snel mogelijk in de grond voor de reiziger.”