De sloop van het oude rangeerterrein aan de zuidzijde van het Hoofdstation verloopt in sneltreinvaart. Een groot deel van de rangeersporen zijn al weggebroken.
De ontmanteling begon afgelopen weekend. Nadat eerder al de wissels aan de oostzijde verwijderd waren werden afgelopen weekend de verbindingen aan de westzijde weggehaald waarmee het opstelterrein niet meer per trein bereikt kon worden. Dinsdag begon men met de zichtbare ontmanteling van de sporen. Aanvankelijk waren er geruchten dat spoorstaven en dwarsliggers wellicht elders hergebruikt konden worden. De ontmanteling gebeurt echter rücksichtslos waardoor hier geen sprake van kan zijn.
De Vork
Na het verwijderen van de sporen zullen de komende tijd ook de gebouwen die er staan met de grond gelijk worden gemaakt. Het draaischijfhuisje is het enige gebouw dat gespaard wordt. Deze krijgt een nieuw leven bij museumspoorlijn STAR in Stadskanaal. Het opstelterrein is na de ingebruikname van De Vork bij Haren overbodig geworden. De treinen van Arriva en van de NS worden sinds begin juni gestald, getankt en schoongemaakt op het nieuwe rangeerterrein.
Renovatie Hoofdstation
Het oude rangeerterrein zal de komende periode gaan dienen als opslag- en werkplaats voor de spoor- en stationsvernieuwingen bij het Hoofdstation. Het station wordt de komende jaren gerenoveerd waarbij er onder andere een fiets-, voetganger- en bustunnel aangelegd worden onder het station door. Ook komt er een ondergrondse fietsenkelder. In de toekomst is het mogelijk om per fiets vanaf het Groninger Museum rechtdoor de Grunobuurt in te rijden.
Een filmpje van de sloopwerkzaamheden