Een grote kale vlakte. Het terrein bij het Hoofdstation waar enkele maanden geleden nog rangeersporen en wasinstallaties stonden is de afgelopen weken onherkenbaar veranderd.
Het rangeerterrein aan de zuidzijde van het Hoofdstation werd afgelopen voorjaar met de ingebruikname van De Vork tussen Groningen en Haren overbodig. In sneltreinvaart werden de sporen opgebroken en werden de aanwezige gebouwen gesloopt. De afgelopen periode is er veel grondwerk verzet waarbij oude fundamenten en overbodige kabels en leidingen verwijderd zijn. “Een hoge bult aarde is inmiddels ook weg gehaald”, ziet een ooggetuige. “Je kunt nu langzamerhand concluderen dat het gebied klaar is voor de nieuwe tijd.”
Die nieuwe tijd is de renovatie van het Hoofdstation. Het busstation dat zich nu aan de noordzijde van het station bevind wordt verplaatst naar de zuidzijde. Onder het Hoofdstation wordt een busonderdoorgang en een reizigerstunnel gebouwd. “Het Hoofdstation ziet er nu door de werkzaamheden ook heel anders uit. Zonder de perronkappen word je oog getrokken naar onderdelen die je normaal niet ziet of waar je oog niet op valt. Dat maakt deze periode voor bezoekers en mensen die werkzaamheden volgens best wel bijzonder.”
Jeugdbescherming Noord (JBN) loopt het risico hun certificering te verliezen. Zonder deze certificering mogen zij…
Het komende weekend wordt in toenemende mate een natte bedoening bij dalende temperaturen. Daarna neemt…
Duizenden huishoudens in Groningen die klant zijn of worden van Enexis moeten langer wachten op…
De apothekers staken dan weliswaar volgende week niet, maar een staking bij IKEA op tweede…
Noordelijke bestuurders zijn wederom teleurgesteld na een overleg in Den Haag over de Lelylijn en…
Forum Groningen is sinds vrijdagmiddag in totaal bezocht door meer dan tien miljoen mensen. (meer…)