Foto: Sebastiaan Scheffer
Treinen met een ATO-systeem aan boord (Automatic Train Operation) kunnen beter op tijd rijden dan treinen waar alleen een machinist aan boord is. Reizigers beoordeelden de ritten met alleen een machinist echter beter dan de ritten op de automaat. Dat blijkt uit het eindrapport van ProRail en de Provincie Groningen over de proefritten met deze automatisch bestuurde treinen.
Volgens ProRail kan het ATO-systeem de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximum snelheid rijden en routewijzigingen verwerken. Hoewel het systeem over het algemeen een goede beoordeling kreeg, merkten reizigers een klein verschil, want ze beoordeelden de reguliere ritten iets beter dan de ritten met ATO.
Eind dit jaar komt er een vervolg aan de testen in Groningen. In deze proefperiode rijden er geen reizigers mee. De testen zijn in opdracht van ProRail en de Provincie Groningen uitgevoerd samen met vervoerder Arriva en leverancier Stadler.
Woensdagavond heeft een aanrijding plaatsgevonden op de Bieskemaar in Groningen. Een automobilist en een fatbiker…
De afgelopen twee weken is een bijzonder hoog aantal dode ganzen rond het Woldmeer in…
Winschoterdiep-oostzijde, de weg aan de oostzijde van het kanaal in de richting van het Europapark,…
Verkeer op de A28 in de richting van Groningen moet voorlopig omreizen vanwege een ongeluk…
Op sportpark Esserberg was woensdagochtend en middag een groot schoolvoetbaltoernooi. Het toernooi wordt eens per…
Een kleine vrachtwagen is woensdagmiddag vast komen te zitten onder de loopbrug over de wielerbaan…