Treinen met een ATO-systeem aan boord (Automatic Train Operation) kunnen beter op tijd rijden dan treinen waar alleen een machinist aan boord is. Reizigers beoordeelden de ritten met alleen een machinist echter beter dan de ritten op de automaat. Dat blijkt uit het eindrapport van ProRail en de Provincie Groningen over de proefritten met deze automatisch bestuurde treinen.
Volgens ProRail kan het ATO-systeem de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximum snelheid rijden en routewijzigingen verwerken. Hoewel het systeem over het algemeen een goede beoordeling kreeg, merkten reizigers een klein verschil, want ze beoordeelden de reguliere ritten iets beter dan de ritten met ATO.
Eind dit jaar komt er een vervolg aan de testen in Groningen. In deze proefperiode rijden er geen reizigers mee. De testen zijn in opdracht van ProRail en de Provincie Groningen uitgevoerd samen met vervoerder Arriva en leverancier Stadler.
Met het einde van het jaar in zicht, is het ook tijd om naar je…
De ijshockeyers van GIJS Marne Groningen zakken opnieuw op de ranglijst na een thuisnederlaag tegen…
Er is dit jaar niet één oliebollenkraam die er in de gemeente Groningen met de…
Bij een 1-1 gelijke stand is de competitiewedstrijd tussen Heracles en FC Groningen definitief gestaakt…
Volgens ESPN is een FC Groningen-supporter naar beneden gevallen van de tribune tijdens de wedstrijd…
Winterstad Groningen stond vanavond om 19.00 uur een minuut stil vanwege de aanslag op de…