De reconstructie van de Friesenbrücke bij het Duitse Weener, op de spoorlijn tussen Groningen en Leer, kan mogelijk zes jaar langer duren en aanzienlijk meer kosten dan gepland. Dat concludeert de Duitse Federale Rekenkamer in een rapport, wat in handen is van NDR Niedersaksen.
Volgens de rekenkamer gaat de Deutsche Bahn er nu vanuit dat de bouwkosten stijgen van 30 naar 96 miljoen euro. Ook verwacht de rekenkamer dat de nieuwe brug er pas in 2030 ligt, in plaats van het geplande jaar 2024. In september was staatssecretaris Stientje van Veldhoven nog stellig over dit opleveringsjaar.
In 2015 ramde een schip de spoorbrug over de Eems. Aanvankelijk was het de bedoeling om de brug te repareren. De deelstaat Nedersaksen, de aangrenzende districten en de Meyer Werft in Papenburg wilden echter een draaibrug met een grotere doorgangsbreedte. Volgens de rekenkamer is dit de voornaamste oorzaak van de eerdergenoemde kosten en vertraging.
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Donar heeft zondagmiddag in Charleroi verloren van Spirou Basket. Ondanks de steun van tientallen meegereisde…
Bij de Euroborg is het door brand getroffen koffiehokje bij het uitvak vervangen door een…