Het Regionaal Netwerk Rookvrij Opgroeien is maandag gestart met de nieuwe campagne “Skip die peuken, pak je pegels” om scholieren te motiveren om te stoppen met roken. De campagne is gericht op scholieren in de leeftijd 12-25 jaar. Volgens het netwerk moeten jongeren gaan nadenken over de financiële gevolgen van roken, want dat roken schadelijk is voor je gezondheid lijkt voor de meeste scholieren geen argument te zijn om te stoppen.
Bijna 1 op 10 scholieren in de provincie Groningen rookt. In een gemiddelde klas drie van een VMBO in de provincie rookt zelfs 1 op de 6 scholieren. “We hebben gekozen voor een aanpak waarbij direct duidelijk wordt wat de winst is om niet te roken”, vertelt Elly Pastoor, wethouder gemeente Westerkwartier. “We laten zien wat je kunt kopen voor het geld dat je anders kwijt bent aan roken. We denken hiermee in ieder geval de aandacht van de scholieren te krijgen en de gevolgen van roken op deze manier bespreekbaar te maken. Natuurlijk is de slogan ook op te vatten in de betekenis van wat roken je nu echt waard is: je geld en natuurlijk ook je eigen gezondheid.”
De campagne start maandag op verschillende sociale media-kanalen. De lokaal bekende rapper Mark Roggebrood doet ook mee met de campagne. Hij geeft op zijn manier scholieren die roken een boodschap mee om over na te denken. Er worden ook TikTok filmpjes gemaakt op deze rap en deze filmpjes worden begin november gelanceerd.