Categorieën: Nieuws

Ook verbazing in Duitsland over Friesenbrücke: “Het is een aanfluiting”

Een aanfluiting. Dat is de reactie van verschillende Duitse politici op het nieuws dat de reconstructie van de Friesenbrücke veel langer en ook veel duurder uit gaat vallen.

“Sinds 2015 lijdt het Rheiderland”, zegt parlementslid Meta Janssen-Kucz van Bündnis 90/Die Grünen. “Na de aanvaring met de brug moeten er lange omwegen worden gemaakt, is het treinverkeer tussen Duitsland en Nederland onderbroken en heeft het fietstoerisme in onze regio een enorme knauw gekregen.” Het recente nieuws dat de nieuwe brug niet in 2024 maar in 2030 klaar is en waarbij de bouwkosten stijgen van 30 miljoen naar 96 miljoen euro noemt Janssen-Kucz te gek voor woorden.

“Prioriteiten moeten bij de bevolking liggen”
“De treinreizigers en de bewoners van Rheiderland verwachten dat ze in 2024 weer gebruik kunnen gaan maken van de Friesenbrücke. Daarbij kan ook op geen enkele manier uitgelegd worden waarom de kosten ineens zo explosief stijgen. Het is vreemd dat sommige politici van de Groko (grote coalitie, red.) het als een politieke wil beschouwd, maar volgens mij moeten de prioriteiten nu bij de lokale bevolking liggen. Juist in hun belang is het belangrijk om de enorme stijging van de kosten en de bouwvertraging te voorkomen.”

“Beschamend dat het zo traag verloopt”
Janssen-Kucz is niet de enige politica die haar verbazing uitspreekt. Dat doet ook Viola von Cramon, lid van het Europees Parlement namens Die Grünen. “Voor de Duitse regering en de Deutsche Bahn is het beschamend dat de planning voor deze belangrijke nieuwe brug zo traag verloopt. Door het ontbreken van een brug is er een kloof ontstaan in het internationale treinverkeer en hebben behalve treinreizigers ook voetgangers en fietsers met grote beperkingen te maken.”

“Dit schaadt het Wunderline-project”
Dat de nieuwe brug pas in 2030 beschikbaar is schaadt volgens Von Cramon ook het Wunderline-project. “Dat is een baanbrekend project dat moet zorgen voor snel en aantrekkelijk personenvervoer tussen Groningen en Bremen. Dat project wordt nu volledig op de lange baan geschoven. Hoe de regering deze brug aanpakt bewijst maar weer eens de lage prioriteit die gegeven wordt aan een goede Duitse spoorinfrastructuur. De Friesenbrücke is exemplarisch voor diverse andere spoorprojecten in het land die ook al decennia lang stilstaan.”

Eerder maandagavond liet de fractie van D66 in de Provinciale Staten van Groningen weten dat bij een eventuele kostenoverschrijding van het project er nagedacht moet worden om in plaats van een nieuwe Friesenbrücke een Friesentunnel aan te leggen.

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Johanna Janssen uit Groningen is de op één na duurzaamste basisschooldocent van het jaar

Johanna Janssen van de Kentalis Tine Marcusschool in Beijum is tweede geworden bij de Duurzame…

2 minuten geleden

Dit betekent de 64 dagen durende treinvrije periode op het Hoofdstation voor jou als reiziger

Van 10 mei tot en met 12 juli 2025 vinden er grote spoorwerkzaamheden plaats in…

27 minuten geleden

RSJ besluit: Van Mesdagkliniek wordt rookvrij

Dr. S. van Mesdag wordt de eerste rookvrije tbs-kliniek in Nederland. Ondanks beklag van patiënten…

45 minuten geleden

VVD wil betere terugkoppeling naar burger bij meldingen van wangedrag in openbare ruimte

Inwoners moeten beter op de hoogte worden gehouden van wat er met hun meldingen over…

48 minuten geleden

‘Driekwart Groningers zijn blij met al die toeristen in hun stad’ | Eem de Stad in

In 'Eem de stad in met Jetze en Annelies' gaan de podcasters in gesprek met…

1 uur geleden

Kinderen zingen Matthäus-Passion in bijzonder concert van NNO, LBE en Roder Jongenskoor

In de Akerk wordt vrijdag een bijzondere versie van de Matthäus-Passion opgevoerd. Namelijk een kinder-Matthäus-Passion.…

2 uur geleden