Categorieën: Nieuws

‘Vermoeidheid en overbelasting veroorzaakten ongeluk op Gronings schip’

Gebrekkige communicatie en overbelasting van een vermoeide matroos waren de voornaamste oorzaken van het dodelijke ongeluk op de ‘Damsterdijk’, een containerschip van rederij Shipping Company uit Groningen. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport over het ongeluk, dat in oktober 2019 plaatsvond in de Britse havenstad Ipswich.

Bij het ongeluk kwam een 57-jarige, Indonesische kok om het leven. De kok/matroos hanteerde samen met een stagiair de twee achtertrossen tijdens het verplaatsen van het schip. Een van de trossen brak tijdens deze manoeuvre in de schroef van het schip en kok werd geraakt door deze gebroken tros. De impact van de tros op het lichaam veroorzaakte zwaar letsel aan zijn linkerbeen en vermoedelijk ook inwendig letsel. Aanvankelijk was de kok nog bij kennis, maar toen de ambulance 40 minuten later aankwam, was hij reeds buiten bewustzijn. De kok/matroos is later die dag in een ziekenhuis overleden.

Te veel taken voor te weinig mensen

Volgens de onderzoeksraad had het ongeluk meerdere oorzaken. Zo schreef aan- en ontmeerprocedure voor dat de verantwoordelijke matroos op het achterdek moest toezien op de procedure en met de kapitein moest spreken. Maar omdat de matroos (niet dezelfde persoon als de overleden kok) ook zelf een tros moest bedienen, verloor hij het overzicht. Deze matroos zag niet dat de kok zich in een gevaarlijk gebied bevond wanneer de tros zou breken. Dit gebied was daarnaast gebrekkig aangegeven op het schip, aldus de Onderzoeksraad.

De combinatie van taken gold ook voor de kok,  doordat deze zijn eigen werk combineerde met het geven van instructies aan een onervaren stagiair, voor wie de werkzaamheden op het achterdek nieuw waren. Ook beschikte de kok niet over een portofoon, en de leidinggevende
matroos bevond zich buiten diens zicht en gehoorsafstand, waardoor hij zich niet bewust was van wat er op het achterdek plaatsvond.

Vermoeidheid

Daarnaast had de verantwoordelijke matroos niet voldoende rusturen, voorafgaand aan het incident. Volgens de Onderzoeksraad kan dit van
invloed zijn geweest op zijn handelen bij de manoeuvre.

‘Vies werkdek’

Daarnaast was er, zo stelt de Raad, geen ‘schoon werkdek’. De trossen werden los aan dek geschoten. De trossen liepen hierdoor ongehinderd en met hoge snelheid het water in.

Tom Veenstra

Recente berichten

“Maandag veel bewolking, aan het eind van de week toenemende kans op regen”

De komende dagen verlopen grotendeels grijs. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis neemt aan het eind van…

2 uur geleden

Vernielingen gepleegd op Dirt Park Groningen, getuigen gezocht

Op het Dirt Park Groningen in de wijk Beijum zijn zondag vernielingen gepleegd. De beheerder…

2 uur geleden

Wielinga voor Vakwerk sluit na bijna zeventig jaar de deuren: “Economisch kan het niet meer”

Wielinga voor Vakwerk aan de Verlengde Hereweg sluit na bijna zeventig jaar definitief de deuren.…

3 uur geleden

Gestrande trein zorgt voor vertraging op spoor bij Assen

Treinreizigers tussen Groningen en Assen hebben zondagavond te maken gehad met vertraging. Door een gestrande…

5 uur geleden

Maria en Freerk met duofiets aangekomen in Lourdes

Het is Maria en Freerk uit Haren gelukt: hun laatste fietstocht voor Onbeperkt op de…

7 uur geleden

Monsterzege GRC; ook GVAV, Stadspark en Groninger Boys winnen

Veel zeges voor de op zondag actieve Groninger clubs. GRC spande de kroon met een…

8 uur geleden