Categorieën: Nieuws

Deskundige: ‘Lelylijn en Nedersaksenlijn zijn onbetaalbaar; alternatief plan bespaart miljarden’

De 71-jarige Pieter Muijzert uit Oude Pekela heeft zijn jarenlange ervaring in de wegen-, spoor- en havenbouw gebundeld in een alternatief Deltaplan voor Noord-Nederland. Directe aanleiding voor zijn plannen zijn de plannen voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Beide onbetaalbaar, aldus Muijzert.

Muijzert komt daarom met een Plan B, waarin 36 projecten staan die voor een totaalbedrag van ongeveer 4 miljard euro gerealiseerd kunnen worden. Dat is ruim de helft minder dan de ruim 10 miljard euro die voor de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en de versnelling van het bestaande spoor tussen Groningen, Leeuwarden en Zwolle.

“Deze alternatieve voorstellen zijn eenvoudiger, sneller en goedkoper te realiseren”, aldus Muijzert. De 220.000 woningen, die de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland willen bouwen in ruil voor een Lelylijn, zijn volgens Muijzert nergens voor nodig. “ Mijn indruk is dat er geen breed draagvlak voor is om onze hoop te vestigen op uitwijkende Randstedelingen. Met dit plan geven we prioriteit aan het versterken van onze interne economische structuur.”

‘Deltaplan B. voor het Noorden’

Maar Muijzert is, na zijn jarenlange ervaring in de bouw van wegen, dijken, spoorlijnen en tunnels, wel een groot voorstander van de versnelling van het bestaande spoorlijn in Noord-Nederland. Voor 1,3 miljard euro moet het spoor tussen Groningen en Leeuwarden worden verdubbeld en moeten de spoorlijnen tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Zwolle gereed gemaakt worden treinen die 200 kilometer per uur kunnen rijden. Tussen Groningen, Hoogkerk en de Zernike Campus moet 100 miljoen euro gaan zorgen voor een spoorlijn. Een spoorlijn via Hoogeveen en Dalen, die nog eens een miljard gaat kosten, zorgt voor een uur tijdswinst tussen Emmen en Groningen.

Als het aan Muijzert ligt, krijgt Groningen voor 200 miljoen euro een nieuwe, ruime westelijke ringweg rond de Stad Groningen. Ook wil Muijzert voor de doorstroming verbeteren tussen de Europaweg en het UMCG voor 20 miljoen en de op- en afritten verbeteren vanaf de Ring bij de Hereweg voor 5 miljoen.

Daarnaast kan 90 miljoen euro het Winschoterdiep en het A.G. Wildervanckkanaal geschikt maken voor schepen tot 3500 ton. 75 miljoen euro brengt een langere start- en landingsbaan bij Groningen Airport Eelde, evenals een aansluiting op het Noord-Willemskanaal (inclusief een vrachtloods met platform).

 

 

Tom Veenstra

Recente berichten

Maandag later af en toe zon, kerstdagen bewolkt en grijs

De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…

2 uur geleden

Drie aanhoudingen na mishandeling bij kroeg Gelkingestraat

De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…

3 uur geleden

Donar wint en laat een goede indruk achter

Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…

5 uur geleden

Scooterbestuurder gewond na aanrijding op kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat

Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…

5 uur geleden

DvhN haalt samen met twee andere kranten ruim 73.000 euro op voor Oekraïners

De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…

6 uur geleden

Groningen in 2024: feesten, demonstraties en afrondingen

Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…

6 uur geleden