De symbolische eerste schop voor de nieuwe Friesenbrücke, de treinbrug die Groningen weer met het Duitse Leer moet gaan verbinden, gaat vrijdag de grond in. Anne Hettinga, directeur van vervoerder Arriva, slaakt daarover tegenover Omrop Fryslân een opgeluchte en blije zucht.
Volgens Arriva heeft de kapotte spoorbrug grote gevolgen gehad voor de vervoerder, zo stelt Hettinga. Naast de financiële strop voor het bedrijf stelt Hettinga dat het ook de ambities die het tijdens haar concessie wil verwezenlijken heeft geraakt. “Ik wil mijn droom realiseren: instappen in Harlingen en in dezelfde trein doorrijden naar Bremen”, zo laat Hettinga optekenen bij de Friese regionale omroep.
Deutsche Bahn wil deze maand nog gaan beginnen met de echte werkzaamheden rond de brug. Eind oktober moeten de oude steunpilaren van de brug weg zijn uit de Ems. Voor medio 2025 moet bij het Duitse Weener de grootste spoordraaibrug van Europa over de rivier draaien. De kosten van het project bedragen ongeveer 125 miljoen euro.
De oude Friesenbrücke is sinds 2015 buiten gebruik, nadat een Nederlands vrachtschip de brug ramde.
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…