Naast een te grote spoorbreedte was ook overmatige slijtage één van de oorzaken van ontsporen van een Arriva-trein bij het hoofdstation in Groningen. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven vrijdag laten weten aan de Tweede Kamer. Daarom gaat ProRail ook andere, vergelijkbare spoorgedeeltes onderzoeken, waar dezelfde onderhoudsaannemer actief is geweest.
Op 27 juni jongstleden ontspoorde bij het Hoofdstation van Groningen een trein van Arriva, vlak na vertrek richting Roodeschool. Daarbij vielen geen gewonden, maar ontstond wel veel schade aan het materieel. Daarnaast zorgde het incident voor dagenlang durende vertraging op diverse trajecten van en naar Groningen.
De voorlopige conclusie van ProRail luidt dat de directe oorzaak van de ontsporing een te grote spoorwijdte is, waardoor het spoorsysteem niet meer in staat was de trein te dragen en te geleiden. Maar ProRail heeft ook slijtage aan het spoor geconstateerd. ProRail wil nu graag weten waarom de tekortkomingen niet eerder ontdekt zijn. In het omliggende gebied dat door dezelfde onderhoudsaannemer wordt onderhouden (Strukton Rail) zijn 24 vergelijkbare spoortakken geselecteerd waar ProRail de komende periode specifieke inspecties gaat uitvoeren.
Het onderzoek neemt enkele maanden in beslag.
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…