Naast een te grote spoorbreedte was ook overmatige slijtage één van de oorzaken van ontsporen van een Arriva-trein bij het hoofdstation in Groningen. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven vrijdag laten weten aan de Tweede Kamer. Daarom gaat ProRail ook andere, vergelijkbare spoorgedeeltes onderzoeken, waar dezelfde onderhoudsaannemer actief is geweest.
Op 27 juni jongstleden ontspoorde bij het Hoofdstation van Groningen een trein van Arriva, vlak na vertrek richting Roodeschool. Daarbij vielen geen gewonden, maar ontstond wel veel schade aan het materieel. Daarnaast zorgde het incident voor dagenlang durende vertraging op diverse trajecten van en naar Groningen.
De voorlopige conclusie van ProRail luidt dat de directe oorzaak van de ontsporing een te grote spoorwijdte is, waardoor het spoorsysteem niet meer in staat was de trein te dragen en te geleiden. Maar ProRail heeft ook slijtage aan het spoor geconstateerd. ProRail wil nu graag weten waarom de tekortkomingen niet eerder ontdekt zijn. In het omliggende gebied dat door dezelfde onderhoudsaannemer wordt onderhouden (Strukton Rail) zijn 24 vergelijkbare spoortakken geselecteerd waar ProRail de komende periode specifieke inspecties gaat uitvoeren.
Het onderzoek neemt enkele maanden in beslag.
Een Utrechts pandeigenaar ligt in de clinch met de gemeente Groningen. Tijdens een zitting bij…
Treinreizigers tussen Groningen en Delfzijl moeten vrijdagmiddag rekening houden met vertragingen. (meer…)
De politie in Groningen heeft woensdag een 54-jarige man en een 40-jarige vrouw aangehouden tijdens…
Het KNMI heeft voor vrijdagavond en een deel van de zaterdagmorgen code geel afgekondigd in…
In het Feringa-gebouw is vrijdagmiddag een plafondplaat naar beneden gevallen. Dat zorgde voor letsel bij…
De gemeente Groningen gaat volgend jaar een deel van het budget voor stedenbanden gebruiken om…