De bekladde onderdoorgang van de Paterswoldseweg is weer spic en span, meldt de Grunobuurt. Maandag liet de gemeente nog weten dat schoonmaken helaas niet kon.
‘Ons beleid is dat wij alleen discriminerende of racistische graffiti verwijderen. Daar valt dit helaas niet onder’, aldus de gemeente afgelopen maandag.
De Grunobuurt taste na deze reactie in het duister wie achter de schoonmaakactie zat. ‘Géén idee wie de wilde weldoener is geweest die de onderdoorgang graffitivrij heeft gemaakt. ’s Middags is nog een busje van de gemeente langs geweest om een foto te maken van de frisse muur. Was het de vorige keer niet ProRail die over z’n hart streek en de graffiti verwijderde?’
‘Weldoener’ was gemeente
Navraag bij de gemeente lost het mysterie echter op. “De graffiti is niet verwijderd door een ‘weldoener’, maar gewoon door de gemeente”, aldus woordvoerder Peter Steinfort “Ons beleid is dat we racistische leuzen binnen 24 uur verwijderderen. Maar in de binnenstad wordt graffiti van niet racistische aard op onze eigendommen doorgaans binnen 72 uur verwijderd, maar soms duurt het iets langer.”
Volgens de gemeente was de afdeling Milieudienst dus de ‘weldoener’. De reactie van een gemeentemedewerker, die afgelopen maandag een ogenschijnlijk tegenstrijdig Twitterbericht de deur uit deed, is volgens Steinfort echter niet verkeerd: “Onze reactie op Twitter eerder deze week was correct, maar dus niet compleet. Vandaar dat we de graffiti conform beleid gisteren hebben verwijderd.”
Toppie!
Die eerdere mededeling van de gemeente … dat bleek dus toch om een grap te gaan? Of heeft de druk via de pers mogen helpen?
— BéTé (@BTerpstra6) August 4, 2021
Géén idee wie de wilde weldoener is geweest die #onderdoorgangpaterswoldseweg graffitivrij heeft gemaakt. ’s Middags is nog een busje van @gem_groningen langsgeweest om een foto te maken van de frisse muur. https://t.co/QOvQ4Z0sT5
— Grunobuurt (@Grunobuurt) August 4, 2021
Nee, er was wat onduidelijkheid over het beleid. Wij hebben het schoongemaakt. ^WD
— Gemeente Groningen (@gem_groningen) August 5, 2021
Bleek toch wel te kunnen, dus de informatie die ik eerder doorgaf klopt niet volledig. Mooi dat het is geregeld en bedankt voor het bedanken! ? ^WD
— Gemeente Groningen (@gem_groningen) August 5, 2021