Afgelopen vrijdag werd het eerste deel van de bouwkuip voor de nieuwe voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling bij het Hoofdstation voorzien van onderwaterbeton. ProRail omschrijft de stort als een mooie mijlpaal en kijkt uit naar deel twee.
In de aanloop naar de stort van afgelopen vrijdag weren de wanden en de bodem van de bouwkuip gereinigd. Vervolgens werd op de bodem een laag hergebruikt spoorgrind aangebracht om slib van de bodem op te vangen.
Daarna is er in totaal 1561 kubieke meter onderwaterbeton gestort in 18 uur tijd, voor een vloerdikte van een meter. Tijdens de betonstort waren duikers aanwezig om onder water in de gaten te houden of alles goed verliep.
Het lijkt nu nog een groot zwembad aan de achterkant van het station, maar het onderwaterbeton voor de bouwkuip zit erin en is aan het uitharden. Als het beton hard is, komt er een zogenaamde stempelkraan in de kuip en wordt de kuip drooggepompt.
Maar het storten van het speciale onderwaterbeton is nog niet klaar. Later dit jaar wordt ook het tweede deel van de bouwkuip, waar graafmachines nu nog druk aan werken, voorzien van een betonlaag.
Volgende week, op tweede kerstdag, organiseren Dagmar Slump en Anna Smits voor het derde jaar…
Een 25-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot veertig maanden celstraf wegens meermalen poging tot…
Bij een aanrijding donderdagmiddag rond 13.45 uur op de westelijke ringweg zijn één of meerdere…
Woningeigenaren moeten vanaf 1 januari verplicht melden wanneer en voor hoeveel nachten hun woning aan…
De RUG staat in de Keuzegids Universiteiten 2025 op de derde plek van beste brede…
Het aantal WW-uitkeringen in Groningen is in november gedaald, na een aantal maanden met een…