Volgens de Statenfractie van de Partij voor de Dieren in Groningen omschrijven economen en deskundigen, op het gebied van waterstof, de ‘groene’ strategie van Eelde als luchtfietserij. De fractie wil daarom van het provinciebestuur weten waarom deze nieuwe strategie wél een sluitende businesscase kan maken en op welke termijn dat dan gaat gebeuren.
Eelde zou de eerste Europese luchthaven moeten worden die draait op waterstof. Daarmee zou het een proeftuin moeten worden voor grotere luchthavens. Maar uit economische inzichten blijkt volgens de PvdD, dat de plannen van Eelde totaal geen realiteitszin tonen.
“De algemene verwachting is dat het aanbod van groene waterstof nog decennialang sterk zal achterblijven bij de behoefte aan groene waterstof”, zo stelt de fractie donderdagmiddag. “De Partij voor de Dieren vindt dan ook dat de schaarse groene waterstof op de eerste plaats moet worden ingezet voor (openbaar) vervoer, verwarming, groene industrie en andere toepassingen waar grote groepen mensen van profiteren.”
De Partij voor de Dieren wil dan ook van het college horen of het, vanuit het oogpunt van duurzaamheid, verantwoord is om het uitermate schaarse aanbod van groene waterstof te gebruiken om relatief heel weinig personen over korte afstanden door de lucht te vervoeren. Hiervoor bestaan volgens de fractie prima alternatieven, die veel minder energie vergen. “Het wordt tijd om de realiteit onder ogen te zien en om werkelijk duurzame keuzes te maken”, zo laat Tessie Bevers weten namens de PvdD. “Stoppen met luchtfietserij en niet langer provinciaal geld steken in de bodemloze put van Groningen Airport Eelde.”